Вівторок, 23.04.2024, 19:56,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Ділимося досвідом » Ділимося досвідом

Формування життєтворчої особистості молодшого школяра засобами інтегрованого навчання
10.03.2014, 00:05
Іванова Людмила Олександрівна, вчитель початкових класів КЗШ І-ІІІ ст..№119
Формування життєтворчої особистості молодшого школяра
засобами  інтегрованого навчання

  «Учитель - майстер життя»,- кажуть у народі. Основне його завдання - навчити дітей жити, бути людьми на землі.
           У північних народів є простий і мудрий афоризм: "Якщо подарувати людині одну рибину, вона буде ситою один день. Якщо подарувати дві, буде ситою два дні. А якщо навчити ловити рибу –буде ситою все життя.” Так і в навчанні: скільки б у школяра не було предметних знань і вмінь, старанності, сумлінності – їх буде замало для подальшого успішного навчання і розвитку.
        «Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві і приносити йому користь»,- писав В.О.Сухомлинський. Дієвим засобом розвитку життєтворчості особистості, на мою думку,  є інтегроване навчання. Інтегрований урок як засіб формування життєтворчої особистості спеціально не вивчався. Актуальність порушеної проблеми зумовили вибір теми «Формування життєтворчої особистості через інтегроване навчання».Тому я поставила свою педагогічну мету: сприяти розвитку життєвих компетентностей та формуванню життєвих навичок учнів,  які необхідні для становлення життєтворчості (додатки 6-9).Корисним для себе вважаю все, що примусить дитину «зрозуміти → запам’ятати → засвоїти → привести до власної ціннісної системи, стати компетентною».
Гаслом моєї роботи став вислів « на кожному уроці небагато  про  все».  Це  означає,  що  діти   постійно отримують нові уявлення про поняття, систематично  доповнюючи  і  розширюючи  знання,які вже мають .«Чим більше знатимуть учні про те, що не передбачене програмою, – зазначав     В. О. Сухомлинський,  – тим  цікавішою  стане  для  них  ця  наука»  [16;9].    І,  дійсно , це  так.  Під  час проведення  інтегрованих  уроків  у  нашому  класі  працює «Бюро Чомучок»», яке  дає  можливість  розширювати  знання  з  певної  теми.  Спочатку  я  давала  підготувати матеріал  на урок окремим учням, але  поступово діти почали  самостійно  знаходити  матеріал  з  вивченої  теми  у  додатковій літературі,дитячих журналах, мережі Інтернет. Така робота      стимулює     їх інтелектуальні почуття та пізнавальні інтереси. Під   час   проведення   інтегрованих   уроків   поєдную   різні   види діяльності:  читання,  слухання,  інсценізація,  малювання(додаток 12).    Це  захоплює учнів, загострює їхню увагу, розвиває творчі здібності. Урок стає маленьким відкриттям для кожного учня!
Наприклад, інтегрований  урок з української мови, читання та природознавства на тему „Тварини взимку”, проводився  у формі учнівської конференції. Діти отримали завдання скласти зимове  «меню» для лісових тварин, підготувати повідомлення про життя мешканців лісу пізнавально – наукового змісту. Я була приємно вражена тим, скільки діти самостійно опрацювали змістовного матеріалу, включивши в роботу додаткову літературу.
Намагаюся перебувати в постійному пошуку форм і методів, які б допомагали школярам навчатись учитися, сприяли розвитку, самопізнанню, становленню дитини. Дуже запам’яталися дітям нестандартні уроки :
 Інтегрований урок читання та музики : урок-мюзикл «Бременські музики», урок-казка «Правила дорожні знай та завжди їх пам’ятай», укр.. мова ,природознавство «Річка просить порятунку»…
Головною метою у своїй діяльності з перших днів навчання я поставила оздоровлення та зацікавлення дітей навчанням, згуртування одного дружнього коллективу. Як перетворити навчання на цікаве заняття? На це питання є відповідь .Навчати цікаво - це навчати незвично!
      Зупинюся на основних концептуальних положеннях «Веселкової» технології, які я використовувала у своїй діяльності  та з тими інноваціями, якими я доповнила  данну технологію. Особливістю Веселкової техн. Є використання арт-терапії як засобу навч. та вих.Пропоную переглянути уривок одного заняття, яке було проведене в перші тижні навчання – 4 уроком.Елементи  заняття, психологічні етюди  етюди  використовую на кожному уроці. Узагальнені матеріали роботи за  1 клас увійшли у посібник « Формування життєтворчої особистості першокласника засобами арт-терапії»
     Наступною сходинкою на шляху успішної адаптації першачків стала музикотерапія, а саме технологія "Гармонія інтелекту та здоров'я (ПіснеЗнайка)". Спочатку ми слухали аудіозаписи з навчальними піснями під час гри, малювання, художньої праці, музичної фізкультхвилинки, не намагаючись запам'ятати їхніх слів. В другому класі ми вивчили за допомогою пісень всю табличку множення , яку співали майже на всіх уроках .Три  роки навчання довели, що бадьоре виконання життєрадісних пісень зблизило та об’єднало клас, дало кожному відчуття єдності. Діти, які боялись відповідати, за допомогою музичної терапії перетворилися на справжніх артистів ( відео).
         Інтегрувати на уроці можна як навчальні предмети, так і педагогічні технології.   Постійно використовую особистісно-орієнтовані, ігрові,інтерактивні технології, ІКТ,технологію розвитку критичного мислення.
На етапах мотивації навчальної діяльності та актуалізації опорних знань учнів   вважаю дуже доцільним активно використовувати інтерактивні методи роботи, які швидко залучають дітей до роботи, позитивно ними сприймаються. Керуючись головними дидактичними цілями, застосовую оптимальне поєднання інтегрованих засобів навчання, намагаюсь уникати небажаного нагромадження видів діяльності, що тільки стомлює дітей ( розробки уроків).
Мої учні на уроках полюбляють працювати у групах, парах. Виконуючи  спільне  завдання,  учень  усвідомлює  свою  важливість  у колективі,  проявляє  свою  ініціативу,  самостійність,  лідерські  якості,  вміння  працювати  в колективі,  беручи  до  уваги  інтереси  інших.  Учні  отримують    практичні    навички    повсякденного громадянського  досвіду:  партнерства  та  взаєморозуміння,  лідерства  та  поваги  до  інших.
Проектні технології  вважаю   дидактичним   інструментом,   який   створює унікальні  передумови  для  формування життєтворчої особистості. Під час роботи над проектами створюю умови для формування  власного життєвого досвіду дитини, актуалізації знань,  умінь та навичок їхнього практичного застосування у взаємодії з навколишнім світом.
    Захоплюючою і корисною для учнів була робота над екологічними проектами  «Земля - наш спільний дім», «Ріки нашого краю»,  «Посади дерево» . У рамках цих проектів учні провели екологічний рейд біля річки Саксагань, посадили та доглядають на пришкільній ділянці спеціально привезені смерічки(дайджест ). Життєтворчі  проекти дозволяють  значно наблизити навчальний процес до реального життя.

Намагаюсь у повній мірі використовувати метод педагогічної підтримки, прислухаючись до заклику Василя Олександровича Сухомлинського: «Успіх! Успіх! Всіма силами домагайтеся хоча б маленького успіху кожного учня!» . За 19 років роботи навчала учнів з різними навчальними можливостями. І як нагорода — учні, які вважалися проблемними ще з першого класу, активно працюють на уроці. Правда, іноді ще зупиняєшся на думці: "Стоп, ця ж дитина здається із затримкою психічного розвитку. Але ж вона працює!” А яка втіха для вчителя, коли наприкінці уроку такий ось "важкий” учень з гордістю показує свій зошит, в якому виконана робота. У своїй роботі я намагаюся створити такі умови дитині, при яких би не пригнічувалася особистість учня, а кожна дитина відчувала себе комфортно у школі; створюю «ситуацію успіху» для слабовстигаючих учнів.


Результативність досвіду роботи
  У перші тижні навчання в першому класі переді мною стояло одне найважливіше завдання.  Дуже хотілося, щоб клас став  однією дружною родиною. Але це виходило не дуже. І ось прийшов жовтень, а з ним в наше життя прийшло диво.Перед канікулами ми провели перше шкільне свято «Осінній бал». Наш клас підготував два номери. Зі сцени після виступу спустилися інші діти. Мене до сліз вразила віддача моїх учнів  у цих маленьких номерах. Їх старання, їх чітке виконання всіх вказівок, які були дані на репетиції - вразили мене. Це було настільки несхоже на тих невгамовних пустунів.Вони дуже різні, дуже індивідуальні. Я бачила це і прагнула дати їм можливість проявити свої найкращі якості, намагаючись стримувати їх недоліки. Але магія сцени зробила диво з моїми дітьми. Хвилювання, гордість за себе і за своїх товаришів - все це проявилося з незвичайною емоційною силою в класі. І з цього пам'ятного дня життя в класі змінилося. Ми стали брати участь у всіх конкурсах та концертах, які проводилися в школі. Погодьтеся, для першокласників п'ять виступів за рік - це дуже хороший результат. У нас звичайний клас, звичайні батьки.  У класі є діти більш схильні до мистецтва і менш схильні, є дуже сором'язливі і дуже активні, але в класі немає байдужих.  . У нашому житті перед дітьми можуть відкритися великі можливості, але головне показати їм шляхи, які вони можуть в житті використовувати. Вони вже розуміють, що сцена вимагає праці, терпіння і подолання своїх внутрішніх бар'єрів. Вони вже по-іншому сприймають тих, хто їх навчає.  Минулого року ми успішно виступили в районному конкурсі солдатської пісні, де посіли перше місце у номінації «Перші кроки». Все це тільки початок шляху.На мою думку,  це найважливіший результат моєї праці. Вироблені уміння, навички та моральні принципи, на мою думку, стануть хорошим дороговказом у підготовці до самостійного життя моїх вихованців
Сформованість життєвих компетентностей у повному обсязі перевірить саме життя. Для відстеження позитивної динаміки я провела вхідну психологічну та педагогічну діагностику і ,виходячи з результатів, планувала  свою роботу. Потім  була проведена  порівняльна діагностика, яка свідчить про якість моєї роботи на певному етапі (додаток ).
 Таким чином, життєтворче спрямування інтегрованих уроків виявляється в наступному:
•    розвитку навичок продуктивного спілкування;
•    придбання життєво-необхідного досвіду;
•    розширення  соціального простору діяльності;
•    в емоційному розвитку учнів;
•    у зростанні пізнавального розвитку учнів;
•    у включенні учнів у творчу діяльність;
•    у створенні умов для збереження психічного здоров'я школярів
Але важливо відзначити той факт, що зловживання інтеграцією може призвести до небажаних результатів. Можна виділити наступні фактори,які знижують ефективність інтегрованих уроків ,це:
1. Відсутність можливості скоординувати теми різних предметів;
2. При домінуванні одного предмета як інтегратора знижується роль інших предметів (вони лише «обслуговують» основний предмет);
3. Тема інтегрованого уроку не отримує подальшого розвитку на наступних уроках.
У процесі календарно-тематичного планування необхідно визначити оптимальну кількість інтегрованих предметів. Занадто велика їх кількість може призвести до наступних проблем:
• перевантаження матеріалу уроку, зайвої деталізації і відсутності цілісності матеріалу;
• перевтома учнів внаслідок перевантаженості інформацією, звідси - втрата уваги учнів на уроці.
Я б не радила зловживати проведенням інтегрованих уроків, тому що занадто часте використання може призвести до зворотного результату - зниження пізнавальної активності учнів до предметів, що вивчаються. Вони втрачають новизну і інтерес. Та й не всі теми розділи можна і потрібно інтегрувати. Урок повинен виглядати як єдине ціле, як майстерня одного кольору, а не був схожий на ковдру, зшиту з клаптиків. Таких уроків можна розробити багато, але вони не можуть стати щоденними. Такі уроки вимагають великої підготовки як учителя, так і учнів. "Але саме життя підказує, що в підготовці та проведенні уроків, навіть у межах однієї теми неприпустимий штамп,-”  підкреслювала О. Я. Савченко. А інтегрований урок – це і є ліквідація штампу, рутини, одноманітності, це зміни, розвиток, пошук нових шляхів вирішення проблеми.
Використання інтегрованих уроків принесло користь не лише учням, а й мені, як вчителю. Я відкрила для себе багато нових  фактів, на які раніше не звертала уваги.   Досвід проведення уроків дав можливість відчути інтеграцію між науками, жодна з яких не може існувати відокремлено від інших, допоміг краще оцінити здібності і знання учнів, спонукав шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання. Основні положення досвіду обговорювались на засіданнях методичного об’єднання, розробки уроків відображені в  публікаціях на  освітніх сайтах «Методичний портал», «Урок».
Впровадження досвіду в навчально-виховний процес може бути ефективним лише за умов систематичності використання, дотримання основних принципів реалізації, креативності педагога, формування стійкої навчальної та життєвої мотивації учнів. Підводячи підсумок, хочеться ще раз відзначити, що проаналізувавши свою роботу, знову переконалася в правильності вибору проблеми, над якою працюю.Свої висновки підведу поетичними рядками С.Я. Маршака:
Существовала некогда пословица,
Что дети не живут, а жить готовятся.
Но вряд ли в жизни пригодится тот,
Кто, жить готовясь, в детстве не живет.





СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Психологія і педагогіка життєтворчості: Навч.-метод. посібник / За ред. Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова. - К., 1996. – 792 с.
2. Мистецтво життєтворчості особистості / Ред рада: В.М.Доній. –К. ІЗМН, 1997. –Ч.1: Теорія і технологія життєтворчості. – 392 с.
3. Психологія мотивації: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2002.-304 с

Категорія: Ділимося досвідом | Додав: Ann Заклад:|Автор:Іванова Людмила Олександрівна E W
Переглядів: 2257 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]