Вівторок, 16.04.2024, 19:27,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Я у світі (Громадянська освіта) » Я у світі (Громадянська освіта) 4 клас

Людські чесноти. Байдужість
[ Викачати з сервера (2.06 Mb) ] 27.10.2013, 15:10
Урок громадянської освіти в 4 класі.
Тема: Людські чесноти. Байдужість.
Мета: розширювати знання учнів про загально-людські чесноти, зосередити їхню увагу на
таких людських рисах, як зневага та байдужість на прикладах змісту казок та
оповідань В.Сухомлинського і протилежних до них: щирість, тактоснвіть; вчити
переживати події разом з героями оповідань; формувати в учнів моральні святині
та істини, прагнення допомогти ближньому у скрутну хвилину, наводити оцінні
судження, встановлювати зв’язки між конкретними вчинками і ставленням до
людей, аргументувати переваги добрих вчинків, розкрити облагороджуючу роль
милосердя,виховувати співчуття до ближніх, прагнення допомогти ближньому у
скрутну хвилину,пробуджувати інтерес до всього корисного, морального.
Обладнання: презентація «Байдужість», тлумачні словники.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Слово вчителя (Слайд 1)
Продзвенів і стих дзвінок.
Час почати нам урок.
Вузлик не один сьогодні будемо в'язати,
На уроці цікаву тему будемо вивчати.

ІІ. Актуалізація опорних знань
- Уявіть себе у казці.
Як відомо, казкові герої дуже часто постають перед вибором, якою дорогою йти.
Робота в групах. Метод "Обери позицію".(Слайд 2)
- От перед вами сьогодні три дороги. Обирайте1
1) Ліворуч підеш - своє щастя знайдеш. Важко тобі доведеться. Друга втратиш, себе зламаєш, назад не повернешся.
2) Праворуч підеш - щасливим станеш багато побачиш, чужі таємниці дізнаєшся, душею зачерствієш, до людей охолонеш, сміятися розучишся.
3) Прямо підеш - себе знайдеш, у дорозі змучишся, настраждаєшся.
(Обговорення думок учнів.)
- У житті, діти, як у казці, ми завжди обираємо, яким шляхо простувати, як вчитнити, і нащ вибір характреризує нас самих.
Кожна особистість має у своєму "Я" хороше і погане. Але людина праген жити в мирі, злагоді і любові. Її душа тягнеться до добра і світла, до пізнання пректрасного, до ласки та щастя. Тільки в такому середовищі, де є повага, взаєморозуміння, пвдтримка, людське тепло, доброта, співчуття, мир, ласка, завжди добре усім.І кожному слід прагнути до того, щоб з нами були ці цікаві якості. Для цього потрібно у своєму сердечку мати доброту і лбов, бажання кожному прийти на допомогу, зробити людям добро, чимось допомогти, вміти прощати людські слабості з веселою посмішкою дивитися у світ. Бов ньому ми недосконалі, у кожного є якісь недоліки, вади. Але людина здатна їх виправляти. Для цього потрібно лише бажання і сила волі.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Твори добро Л.Іванова (Слайд 3)
Ти добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Ти вкопай і почисть криницю,
Волю дай. Погодуй пташину,
Приласкай і навчи дитину,
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
- Сьогодня на уроці ми поговоримо з вами про людські чесноти, і особливу увагу звернемо на такі чкості любини, як зневага, байдужість, а також щирість, тактовність і доброзичливість.А девізом нашог уроку буде вислів: Твори добро! Не будь байдужим!” (Слайд 4)

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
• Що таке людські чесноти? (Слайд 5)
( Це міцні позиції, сталі схильності, постійне вдосконалення розуму й волі, які керують нашими вчинками, впорядковують наші пристрасті й спрямовують нашу поведінку згідно з розумом і вірою.
Вони дають легкість, самовладання і радість, щоб вести морально добре життя.)
2. Слухання учнями оповідання В.Сухомлинського «Найгарніше і найпотворніше».
Читає вчитель (Слайд 6)
Найгарніше і найпотворніше
Марія Іванівна сказала нам:
- Діти, подумайте, що вам здається найгарнішим у світі й що найпотворнішим. Подумайте й напишіть про це твір.
Довго я думала, що ж найгарніше.
Найгарніше - це тендітні квіточки конвалії. Вони такі ніжні й ласкаві. Вони радіють, що на небі сонце. Коли дивишся на ці квіти, стає радісно. Хочеться зробити щось добре. І ще хочеться, щоб люди говорили про те, що ти гарнв слухняна дівчинка, добра материна й батькова дочка.
Найгарніше – це коли люди роблять одне одному добро. Раз було таке. Біля високого дерева на лавочці сидів дідусь старий. Він їхав автобусом і йому стало зле. Вийшов дідусь з автобуса та й сидить на лавочці. Мама запросила його додому, дала ліків, нагодувала. Дідусь відпочив, а наступного дня поїхав додому. Він їхав до сина.
А найпотворніше було ось що. В одного хлопчика померла бабуся. Стара-престара. Їй дев’яносто років. І він не пішов на похорон. Та й коли хворіла – він її не провідував. Невже йому ото не боліло?. Найпотворніше, коли людина стає зла, безсердечна.
- Аналіз змісту прочитаного
• Чи погоджуєтесь ви з автором оповідання?
• Що ви можете сказати про хлопчика, а про дівчинку?
• Що б ви порадили хлопчикові?
• Чи заслуговують такі люди, як хлопчик на повагу? Чому?
• Чого навчає нас це оповідання?

3. Розповідь вчителя.
Суспільство у процесі історичного розвитку виробило особливий соціальний інструмент для регулювання і спрямування поведінки кожної людини. Цим інструментом є мораль.
Мораль існує у двох формах:
- Особисті моральні якості (оброзичливість, милосердя, відповідальність, скромність, чесність, поступливість, наполегливість тощо)
- Сукупність норм суспільної поведінки й оціночних уявлень («Не вкради», «не вбий» тощо і «справедливо», «порядно», «доброзичливо» тощо) (Слайд 7)

4. Робота з підручником.
Опрацювання вірша Л.Забашти “Людина починається з добра”. (Слайд 8)
- Прочитайте вірш вголос.
- Яка основна думка вірша?
- Як ви її розумієте?
- Поясніть слова “вища правда”.
- Що відрізняє людину від тварини? (мова, мислення, праця).

5..Хвилинка Ерудита (Слайд 9)
З історії існування людства
Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли люди в сиву давнину.
У Вавилоні був такий звичай — недужих виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував, коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив.
Такий звичай побутував і в ассірійців, єгиптян. Звичай чинити добро безкорисливо.
За часів запорізького кошового Сірка наші прадіди допомагали навіть ворогам. Чуєте: ворогам! Це було тоді, коли у Криму вирувала епідемія чуми. Козаки дали змогу кримським татарам переселитися на українські землі, щоби перебути нещастя. А самі козаки! Землянок ніколи не замикали! Будь-який подорожній міг зайти, розвести вогонь,зварити страву, спочити. А прийде хазяїн, ще й радий буде гостеві,привітає його. А буває, що господар, як їде куди, так ще й зоставляє страву для прихожого. Наїдяться мандрівники та зроблять хрест, поставлять його серед землянки — це значить, що були гості й дякують хазяїнові.
Прекрасні стосунки, в основі яких — доброта, а не байдужість!

Фізкультхвилинка. (Слайд 10)
6. Робота з підручником.
- А тепер самостійно прочитайте оповідання В.Сухомлинського «Зневага» (с.21-22) (Слайд 11)
- Аналіз твору. Відповіді на запитання.
• Знайдіть і прочитайте слова, що характеризують Федька
• Що люди говорили про нього? Чому?
• Чому всі стали зневажати Федька, адже все-таки потрібно було комусь зрубати вишню?
• Який висновок можна зробити?
• Доберіть синонім до слова «зневага», неповага, образливе слово, вчинок, а антонім.

7. Робота з тлумачним словником.
Зневага - почуття презирства, відсутність поваги до когось, неповага, образа, відсутність турботи, пікдування про когось. (Слайд 11)

8. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського “Байдужість”. (Слайд 12)
- Прочитайте мовчки
- Чому оповідання так називається?
- У чому проявилася байдужість хлопців?
- Як ще можна оцінити вчинок підлітків? (хуліганство)
- Придумайте інший можливий хід подій.

9. Робота з тлумачним словником.
Байдужість - це нейтральне, але по суті негативне почуття, коли людина не звертає уваги на те, що відбувається навколо загалом, або ж лише на певні речі. (Слайд 12)

10. Поради В. Сухомлинського. (Слайд 13)
- В. Сухомлинский давав багато порад, щоб в майбутньому людині було не соромно самому перед собою.
• "Будь добрим і чуйним до людей.
• Допомагай слабким і беззахисним, товаришеві в біді.
• Не завдавай людям прикростей.
• Поважай і шануй матір і батька, вони дали тобі життя, вони виховують тебе, вони хочуть, щоб ти став людиною з добрим серцем і чистою душею», «Не будь байдужим до зла.
• Борись проти зла, обману, несправедливості. Будь непримиримим до того, хто прагне жити за рахунок інших людей, завдає лиха іншим людям, обкрадає суспільство».
(В. О. Сухомлинський).

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Вправа «У залі судових засідань» (Слайд 14-15)

Заява
Повертаючись взимку зі школи, ми з подругою побачили на річці багато дітей. Річка замерзла. Біля берегів лід був товщим, по ньому всі ходили. А ми з Оленою забігли чуть далі – і провалилися. Я перша викарабкалася з води і простягнула руку Олені. Але витягти її не змогла – важко. Думала: хто – небудь із хлопців поспішить на допомогу. Але вони спокійно стояли неподалік, деякі навіть підсміювалися. Нарешті Олену витяг чоловік, що проходив неподалік.
Завдання
Дайте оцінку діям хлопців з сторони адвоката, прокурора, судді
2. Вправа «Чарівні скриньки». (Слайд 16)
- Ось у мене 2 скриньки: червона та зелена.Червона - на символ небезпеки, а зелена – символ відродження, життя..
На смужках паперу напишіть свої позитивні риси, шкідливі звички, негативні риси характеру, які вам подобаються,а які заважають жити.. Опустіть їх у скриньки. Давайте на червону скриньку надінемо замок,викинемо ключ, щоб більше ніколи її не відкрив.

VI. Підсумок уроку
Ось і закінчилась наша подорож у казку. (Слайд 17)
• Про які риси характеру ми сьогодні говорили?
• Який висновок для себе ви зробили з сьогоднішнього уроку?
Отже, народна мудрість говорить «Життя, як казка, чим далі тим
цікавіше».

VІІІ. Домашнє завдання.
Підр. с. 22-23 – давати відповіді на запитання підручника.
Категорія: Я у світі (Громадянська освіта) 4 клас | Додав: Eva Заклад:|Автор:Поспешилова Євгенія Юріївна E W
Переглядів: 8141 | Завантажень: 943 | Рейтинг: 1.5/4

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]