Понеділок, 18.12.2017, 05:58,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Природознавство » Природознавство 4 клас

Рідний край на території України.
[ Викачати з сервера (2.68Mb) ] 19.02.2013, 23:57
[size=13]Тема: Рідний край на території України.
Мета: Дати відомості про розташування місцевості, де проживають учні, на карті України, особливості її рельєфу; навчити дітей визначати сторони горизонту за місцевими ознаками; розвивати спостережливість, пам`ять, виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: Карта України (фізична і природних зон), контурні карти, карта області, де проживають, мультимедійний проектор.

Хід уроку
І. Підсумок фенологічних спостережень.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку.
Хай чужина комусь впадає в очі,
Нехай про неї навіть мріє хтось.
(До переміни місць такі охочі
Всі ті, кому в житті не повелось.)
Та що мені та слава галаслива
Про всі дива за тридев`ять морів,
Коли я досі і малого дива
Землі своєї ще не зрозумів.
(Є.Плужник)
- Як ви зрозуміли слова відомого українського поета Є.Плужника?
- Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ «Твій рідний край», з якого дізнаємося про розташування нашого краю на карті України, про те які у нас особливості погоди; які бувають корисні копалини; який рослинний і тваринний світ поширений у нашій місцевості; яка промисловість розвинута і як охороняється природа нашого краю.
Тема сьогоднішнього уроку: «Рідний край на території України».

ІІІ. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. Розповідь вчителя.
«Країв прекрасних і трудящих,
В житті не мало знаю я.
Та серед них ти ж
Все ж найкраща, Дніпропетровщина моя!»
Н.Яцина
- Який наш рідний край? У якій області ми живемо?
- Як називається обласний центр?
- Дніпропетровська область була утворена 27 лютого 1932 року.
Займає площу – 31,9 тис.км². Знаходиться у південно-східній частині України, займає за площиною 7% держави.
Ділиться на 22 райони, 19 міст, 54 селища міського типу та 1452 сільських населених пунктів. Обласний центр – Дніпропетровськ.
За характером рельєфу – хвилясто-рівнинний (висоти 100–200 м), поверхня – ізрізана ярами, балками, долинами річок.
Головна річка – Дніпро, який перетинає область з північного заходу на південний схід і ділить його на дві частини. По території області протікають річки: Оріль, Самара з Вовчою (ліві), Базавлук, Мокра Сура, Інгулець із Саксаганню. У межах області знаходяться частини Дніпродзержинського, Дніпровського і Каховського водосховищ. Побудовано 100 невеликих водосховищ і 1400 ставків. На території області споруджено канал Дніпро—Кривий Ріг, проходить траса каналу Дніпро—Донбас.
В нашій місцевості зима не дуже холодна, літо – тепле.
Найбільш великий ліс – Самарський – 15 тис.га. багата флора - більше 1700 видів рослин і фауна – більше 7500 видів тварин. На території області зустрічається 144 види тварин, занесених до Червоної книги України.
В області виявлено близько 300 родовищ та значні запаси паливно-енергетичної сировини — вугілля, нафти, газу і газоконденсату, а також талько-магнезитової, каолінової, уранової, будівельної та ін. Родовища залізної (Кривий Ріг) та марганцевої руди (м. Марганець та м. Орджонікідзе) — світового значення.

2. Практична робота №1 (в парах)
а) Робота з фізичною картою України.
Діти працюють за планом, записаним на дошці.
1) Знайди на карті свою область.
2) Покажи обласний центр.
3) Визнач, у якій частині України знаходиться область.
4) З якими областями межує на сході, заході, півночі і півдні?
5) Обчисли відстань від обласного центру до Києва.
6) Усна розповідь (2 – 3 учні) про область, у якій живеш (усі дані показувати на карті).

3. Відповіді на запитання підручника (с. 144).
- Які є форми земної поверхні? Якими бувають рівнини?
- Що таке горб? Яр? Балка?
- Пригадайте будову горба.
- Що таке гори? Якими бувають гори за висотою?
- Назвіть частини гори.
- Які ви знаєте природні водойми?
- Яку водойму називають озером? Яку болотом? Що таке море?
- Назвіть частини річки.

4. Практична робота №2 (по групах).
1 група. Підготувати усну розповідь про земну поверхню області за картою і планом.
1) Розгляньте територію області на фізичній карті.
2) Визначте форми її поверхні.
3) Знайдіть усі водойми.
2 група. Підготувати усну розповідь про рослинний і тваринний світ області за планом.
1) Визначте на карті природних зон України, в якій з них розташована наша область.
2) Назвіть особливості пір року на території області
3) Використовуючи свої знання про природні зони, подумайте, які тварини і рослини зустрічаються в області.

5. Розповіді дітей, доповнення відповідей один одного.
Фізкультхвилинка.
Раз, два – піднімається гора.
Три, чотири – це крутії гірські схили.
П`ять, шість – це орли дивний танець завели.
Сім, вісім – це смерічки похилилися до річки.
Дев`ять, десять – це вода з водоспаду витіка.

6. Продовження розповіді вчителя.
- Спостережлива людина ніколи незаблукає серед полів і лісів, високих гір і боліт, якщо в неї є навичка орієнтування.
а) Можна орієнтуватися за тінями від скель, каменів тощо. Як ми вже встановили, тінь від предмета падає на північ. Отже, з північної сторони на скелях, каменях росте більше моху, лишайнику, оскільки вона – тіньова, вологіша.
б) Південний бік дерев краще освітлюється Сонцем, тому на поодиноких деревах, що ростуть на галявинах, з південної сторони гілля і листя густіше, з північної – на стовбурі росте мох.
в) Мурашники здебільшого бувають з південної сторони дерев або пеньків, бо там тепліше. І взагалі, якщо уважно придивитися до мурашника, то можна помітити, що один схил у нього пологий, а другий – крутий. Пологий схил повернутий на південь, крутий – на північ.
г) На південній стороні горбів, ярів сніг розтає швидше.
- Ці ознаки ви повинні знати. А ще обов`язково пам`ятайте, що для того, щоб правильно визначити сторони горизонту, потрібно користуватися кільком ознаками одночасно.

ІV. Осмислення знань учнів.
Робота у зошитах з друкованою основою.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
- У якій області ми живемо? Назвіть наш обласний центр.
- З якими областями межує наша область?
- У якій частині України розташована область?
- Які форми земної поверхні переважають у нашій місцевості?
- Які є природні водойми?
- Які особливості пір року на території області?
- За якими місцевими ознаками ви можете орієнтуватися?

VІ. Домашнє завдання.
Підготувати розповідь про свою місцевість за планом у підручнику (с.145)
Категорія: Природознавство 4 клас | Додав: INK Заклад:|Автор:Терещенко Лілія Річардівна E W
Переглядів: 5140 | Завантажень: 536 | Рейтинг: 0.0/0

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]