Субота, 16.12.2017, 14:08,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Українська мова » Українська мова 4 клас

Прикметники – синоніми, антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.
[ Викачати з сервера (2.23Mb) · Викачати видалено () ] 15.02.2015, 09:35
Тема: Прикметники – синоніми, антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.
Обладнання: малюнки і фотознімки лікарських рослин,загадки та вірші, картки із завданнями для індивідуальної, парної та групової роботи, мультимедійна презентація.

Хід уроку
1. Організація класу до уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну природи, в країну погоди,
В країну чудової рідної мови.
- Працювати на цьому уроці будемо під гаслом... Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.
(Слова прикріплені на магнітній дошці.)
Знати, хто, добре, навчати, хоче, того, все
(Добре того навчати, хто хоче все знати.)
2. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні у нас дуже незвичайний урок. Ми з вами познайомимося з чудодійними властивостями лікарських рослин. І відкриємо справжню «Зелену аптеку».
Аптека зелена,
Зелена аптека!
Від тебе й від мене
Вона недалеко.
Зелена аптека
Лежить навкруги:
Зелені горби
І зелені луги.
Зелені сади
І ліси, і поля,—
Уся наша рідна,
Квітуча земля!
Зелена аптека —
Це трави і квіти,
Що в кошик збирають
Дорослі і діти.
Зелена аптека,
Що бачим навкруг,—
Це наш помічник
І хороший наш друг!
А в кінці уроку подивимося, як багато лікарських рослин буде в нашій аптеціі що ви про них дізнались.
3. Актуалізація опорних знань.
1) Вправа «Впізнай квітку»(слайд 2)
- На попередньому уроці ми розпочали вивчати тему «Прикметник». Давайте згадаємо, що ви дізналися про цю частину мови. А допоможе нам ось таке цікаве завдання. Треба скласти частини вірша і впізнати квітку.
Каже ромашка: «Яка я гарненька, пелюстки в мене такі біленькі».
Кульбабка шепоче: «А я вся жовтенька, ніби сонечко ясненьке».
Посміхається волошка: «Пелюстки мої синенькі, ніжні, лагідні, гарненькі».
Соромлива валер’яна тихо мовить: «Я духмяна, запашиста та терпка».
( після того як добирають правильно рядки, кожну квітку вішають у ЗА та читають властивості)
- Скажіть які слова допомогли вам впізнати квітку?
- До якої частини мови відносяться ці слова? (прикметник)
- Що ви знаєте про прикметник? (слайд 3)
- З якою частиною мови пов’язані прикметники?
4. Повідомлення теми та задач уроку
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з цією частиною мови. Тема нашого уроку «Прикметники – синоніми, антоніми. Пряме і переносне значення прикметників». (слайд 4)
5. Робота над новим матеріалом.
5.1 Спостереження за прикметниками-антонімами.
1) Гра «Знайди пару» (слайд 5)
- Що таке антоніми?
- Вам треба дібрати антоніми до поданих прикметників. (учні на дошці)
Поганий – гарний
Працьовитий – ледачий
Колективний – індивідуальний
Короткий - довгий
- Прочитайте слово, використовуючи лише перші літери. (глід)
2) Фізхвилинка
Раз! Два! Три! Чотири! П'ять!
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата - скоки-скоки!
Десять! Дев'ять! Вісім! Сім!
Час за парти нам усім.
5.2 Спостереження за прикметниками-синонімами.
3) Робота зі словником
- Дуже часто для того щоб наша мова була багата, гарна, яскрава, ми використовуємо різні слова, але дуже схожі за значенням. Згадайте як ці слова називаються? (синоніми)
- Сьогодні ми з вами попрацюємо зі словником синонімів. Будемо добирати синоніми до прикметників. А для початку запишемо речення. (учень на дошці)
Тихо співають блакитні дзвіночки, які вранці розквітли на лісовій галявині.
- Про що розповідається в реченні? (дзвіночки)
- Який прикметник до нього відноситься? (блакитний)
- Випишіть це слово. А тепер давайте знайдемо його у словнику. (стр. 9) (слайд 6)
- Прочитай які синоніми можна дібрати до слова блакитний.
(діти записують у зошити з презентації)
4) Вправа «Групування» (слайд 7)
- Згрупуйте подані на дошці прикметники в синонімічні ряди. (Слайд 5)
Розумний, тямущий, ласкавий, ніжний, кмітливий,привітний, охайний, чепурний, акуратний.
- Прочитайте першу групу; другу; третю; четверту.
Розумний, тямущий, кмітливий. – І ряд
Ласкавий, ніжний, привітний. – ІІ ряд
Охайний, чепурний, акуратний – ІІІ ряд
5) Фізхвилинка для очей (слайд 8)
5.3 Розпізнавання слів-прикметників у прямому і переносному значенні.
6) Вправа «Асоціація» (слайд 9)
- У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме допоможе з'ясувати наступне завдання.
- З чим асоціюються у вас слова... золота, золоте , золоті, золотий
- Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні.
(Колективна робота. Вчитель працює біля дошки, діти - в зошитах.)
Значення

пряме переносне
каблучка - золота - осінь
перо - золоте - листя, сонце
сережки - золоті - руки
годинник - золотий - горицвіт
- Чому ми записали слова-іменники в два стопчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)
- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим,образнішим.)
6. Рефлексія
- Добігає кінця наш урок. Давайте згадаємо що вивчали на уроці. (антоніми, синоніми, пряме та переносне значення)
- Подивіться скільки корисних рослин у нашій Зеленій аптеці. Давайте згадаємо які завдання виконували, щоб зібрати ці рослини? ( складали вірш, повторювали правила, добирали антоніми, синоніми, працювали зі словником,складали слово з перших букв, добирали слова в прямому та переносному значенні)
7. Оцінювання учнів (слайд 10)
8. Підсумок уроку. Д /з. стр. 97 Впр. 212
Категорія: Українська мова 4 клас | Додав: skalolazka Заклад:|Автор:Зайцева Н. А. E W
Переглядів: 2524 | Завантажень: 298 | Рейтинг: 0.0/0

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]