П`ятниця, 29.03.2024, 15:08,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Інфоцентр » Творча група-для вчителів

Рекомендації щодо організації уваги молодших школярів на уроках
[ Викачати з сервера (1.67 Mb) ] 03.02.2013, 15:47

Рекомендації щодо організації  уваги  молодших школярів на уроках

Основний вид діяльності дитини після 6 років — навчання в школі. Ця діяльність істотно впливає на всі психічні процеси. Змінюється й увага дітей, бо до неї в зв'язку з навчальною діяльністю ставлять нові високі вимоги. Не випадково непідготовленість старших до­шкільників до роботи в класі насамперед виявляється в їх невмінні зосередитися на змісті уроку, на вимогах учителя і на власних діях, що й спричинює нерідко серйозні зауваження педагога.

Проте якості уваги, потрібні для успішної роботи в класі і дома,  формуються саме в навчальній діяльності ма­ленького школяра.

Учні І—II класів не вміють ще спрямувати свою увагу на голов­не, істотне в оповіданні, картині або реченні. Якщо, наприклад, у задачі мова йде про жовті й червоні троянди, на які прилетіли метелики, діти легко «зсковзують» з оперування числами на обго­ворення кольору метеликів, їх видів, починають пригадувати, де і коли вони їх ловили.

 Вузький обсяг уваги, невміння розподіляти її протягом довгого часу між різними людьми: дивитись на дошку, слухати відповіді товариша, вказівки вчителя та ще й стежити за своєю роботою в зошиті, деякі вчителі розглядають звичайно як неуважність, не­припустиму в школі.

 Першокласники, а іноді й другокласники, часто неуважні.

 Причини неуважності різні,  їх треба знати, щоб успішно вихо­вувати увагу дітей.

1.    Неуважність нерідко є наслідком перевтоми дитини. Як­що вона пізно лягає спати, якщо батьки перевантажують малень­кого школяра враженнями: дозволяють дивитися вечірні телевізійні передачі, часто водять у кіно, в гості, нервова система дитини перезбуджується. Школяр погано і мало спить, у клас приходить в сонливому стані. Сон — це охоронне гальмування. Воно заважає утворенню домінанти.

2.    Неуважність може бути наслідком порушення пра­вильного дихання, а отже, й постачання мозку кисню. Аде­ноїди (поліпи), що утворюються в носоглотці, розростаючись, за­важають дихати через ніс. Дитина дихає ротом, і це згубно позна­чається на її працездатності. Якщо видалити аденоїди, то зникає постійна сонливість дитини, а з нею й неуважність.

   3.   Найбільш поширена причина нестійкості уваги дітей — їх недостатня розумова активність. Якщо учень пасивно слухає товаришів або тривалі пояснення вчителя, стійкість його уваги швидко спадає, і він легко відвертає свою увагу. Коли ж діти в класі зайняті цікавою справою, коли в процесі роботи треба не
тільки слухати, а й розв'язувати якісь задачі, якщо вони на уроці активно спостерігають і виконують практичні дії з навчальним ма­теріалом, то їх увага дістає величезну підтримку. Лічачи палички і складаючи візерунки, конструюючи модель, малюючи ілюстрації до прослуханого оповідання, порівнюючи закінчення іменників у різних відмінках, знаходячи спільні й різні ознаки в трикутниках різного виду, дитина думає. Її
розумова активність, підтримувана практичними діями, є основою стійкої уваги.

Якщо учень зайнятий одноманітною виконавською роботою, а на запитання вчителя має вже готові відповіді, увага його неминуче буде легко відвертатися. Увагу підтримує мислення. Коли на уроці немає матеріалу для мислення дитини, для активного мислення, вчитель не доб'ється й стійкості уваги, скільки б раз він не звертав­ся до дітей із закликом бути уважними.

4.    Неуважність може бути й наслідком неправильного виховання дітей. Коли занадто дбайливі батьки купують дити­ні дуже багато книжок і іграшок, рано і часто водять її на виставки, в музеї і театри, вона звикає до постійної зміни вражень. Не всти­гаючи розібратися в них, не маючи змоги вдуматися в те нове, що кожного дня їй показує дорослий, дитина звикає до легкого, повер­хового ознайомлення з навколишнім світом. Її увага стає ковзною. У таких випадках педагог, борючись з неуважністю дітей, повинен вміти показати їм вже знайомий предмет, явище природи з нового для них боку. Треба трохи «відкрити» дитині ті якості предмета, його особливості і зв'язки, яких вона раніше не бачила.

5.    Неуважність — це й негнучка увага, відсутність вміння пе­реключатися з од­ного предмета на інший. Подібне часто спостері­гають у дітей з інертним, флегматичним типом темпераменту. На несподівано поставлене запитання такі учні відповідають не відра­зу, хоча й знають матеріал. Потрібна пауза, щоб дитина переключила свою увагу на новий матеріал.

Неуважність, звичайно, найчастіше характерна для маленьких дітей, ніж для старших. Проте це зовсім не означає, що нестійкість уваги є такою віковою особливістю, яка визначає безумовну немож­ливість тривалого зосередження молодших школярів: адже 6— 8-річні діти можуть довго слухати цікаве оповідання, тривалий час конструювати модель. Досвід експериментального навчання в мо­лодших класах багатьох  шкіл, а також спеціальні дослідження (Н. Ф. Добринін, М. М. Волокітіна) показують, що на­віть діти І класу здатні до сильної, тобто концентрованої і стійкої, уваги протягом усього  35-хвилинного уроку.

 Але для цього треба додержувати певних умов організації навчальної діяльності дітей.

1)         Добрий темп уроку і продумана його організація. Недопущення «марного» часу, який вчитель нерідко витрачає на записування на дошці, підготовку посібників.

2)      Чіткість, доступність і стислість пояснень, ін­струкцій, вказівок, що їх вчитель дає до роботи і не повторює під час виконання дітьми завдання. Якомога менше зайвих розмов учи­теля з класом.

3)      Максимальна опора на активну мислительну діяльність дітей (підбір різноманітних і посильних задач на порівняння, прикладів; узагальнення, висновки).

4)      Бережне ставлення вчителя до уваги дітей. Голосні зауваження окремим учням в той час, коли весь клас вже працює, додаткові запізнілі пояснення, непотрібне ходіння вчителя по класу порушують нестійку увагу учнів.

5)      Різноманітність форм і видів роботи, під­порядкованих основному завданню і темі уроку.

6)      Залучення до навчальної роботи всіх у ч н і в під час виконання не тільки письмових завдань, а й звичайних усних вправ, активізація ініціативи дітей: добір ними різноманіт­них прикладів, способів розв'язання рівнянь, пояснень спостережу­ваного факту. При цьому вчитель повинен тримати в полі своєї уваги весь клас.

7)      Як додаткові можна використати для першокласників і деякі спеціальні вправи та дидактичні ігри на спостережливість: «Що змінилося?», «У чому помилка?».

Аналіз зосередженості дітей одного класу під час різних занять протягом трьох днів показав такі причини відвернень уваги:

v  індивідуальні голосні зауваження вчителя під час колективної роботи класу 15 раз порушували зосередженість дітей;

v  відвернення уваги сусідами — 40 раз;

v  пауза в роботі вчителя (бо не все готове) — 15 раз;

v  учень не бачить зразка, не зрозумів завдання, перепитує, спіз­нюється — 14 раз;

v  закінчив роботу раніше за інших — 9 раз.

Вчителю необхідно  памятати, що:               

 

Ø кризи  уваги наступають: на 1-му уроці - через 14-18 хвилин

на  2-му уроці - через 11-14 хвилин

на  3-му уроці - через 9-11 хвилин                                                                                                                                

на  4-му уроці - через 5-6 хвилин ;

Ø вчитель повинен говорити  120-130 слів за хвилину, тоді засвоюється 75% інформації,  якщо  говорить  швидше, - тільки  30%;

Ø ми засвоюємо          10% того, що читаємо,

                                                             20% того, що чуємо,

 30% того, що бачимо,

 40% того, що бачимо та чуємо,

70% того, що обговорюємо з іншими,

80% того, що самі  переживаємо,

 90% того, чому навчаємо інших;

 

Ø   оптимальна температура у кабінеті повинна бути 17-18°С, збільшення на 2-3°С призводить до зниження розумової діяльності учнів у 3 рази та більше.

Категорія: Творча група-для вчителів | Додав: Ann
Переглядів: 2153 | Завантажень: 129 | Рейтинг: 0.0/0

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]