Субота, 08.08.2020, 15:35,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Інфоцентр » Творча група-для вчителів

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО СКЛАДАННЯ РОЗКЛАДУ УРОКІВ
[ Викачати з сервера (188.0 Kb) ] 03.02.2013, 15:36

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО СКЛАДАННЯ РОЗКЛАДУ УРОКІВ

Як правильно розподілити навантаження навчального матеріалу таким чином, щоб воно не зашкодило здоров'ю учнів, а, навпаки, сприяло підвищенню їхніх навчальних досягнень?

Плануючи навчально-виховний процес, учитель обов'я має дотримуватись санітарно-гігієнічних норм, що спрямовані на захист здоров'я дитини.

Нижче подається витяг з «Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх чальних закладів та організації навчально-виховного цесу» (ДСанПін 5.5.2.008-01), що містить гігієнічні вимоги до розкладу уроків.

Гігієнічні вимоги до розкладу уроків

Сучасними науковими дослідженнями встановлено, що вища активність розумової діяльності у дітей шкільного віку падає на інтервал з 10 до 12-ї години. Цей час характеризує найбільшою ефективністю засвоєння матеріалу при найменших психофізичних затратах організму.

Тому в розкладі уроків для молодших школярів предмети, вимагають значного розумового напруження, повинні проводитись 2—3 уроках, а для учнів середнього і старшого віку — на 2,3,4 уроках.

Неоднакова розумова діяльність учнів і в різні дні навчального тижня: її рівень зростає до середини тижня і залишається низьким на початку (понеділок) і в кінці (п'ятниця) тижня.

Тому розподіл навчального навантаження протягом тижня повинен бути таким, щоб найбільший його обсяг припадав на вівторок, середу. На ці дні в шкільний розклад необхідно вносити предмети, які потребують великого розумового напруження, або ті, які вимагають значного навантаження, але у більшій кількості, в інші дні тижня.

Вивчення нового матеріалу, контрольні роботи найкраще проводити на 2—4 уроках дня посеред тижня.

Предмети, які вимагають значних затрат часу для виконння домашніх завдань, не повинні групуватися в один день у розкладі занять.

При правильно складеному розкладі уроків найбільша кількість балів за день за сумою усіх предметів повинна припадати на вівторок і  (або) середу.

Для учнів молодшого і середнього віку розподіляти навчальні навантаження в тижневому циклі слід таким чином, щоб його найбільша інтенсивність (по сумі балів за день) припадала на вівторок і середу, в той час як четвер був дещо полегшеним днем.

Розклад складено неправильно, коли найбільше число балів за день припадає на перший та останній робочі дні тижня або коли воно однакове в усі робочі дні.

Зокрема, Є. Вайнер вважає, що розумова працездатність школярів найбільш низька на початку дня (1—2-й уроки), а в середині дня (3-4-й уроки) — є оптимальною. Тому, на його думку, бажано, щоб протягом навчального дня найбільш складні предмети вивчалися на других—четвертих уроках, а легкі — перших та останніх, чого не відбувається у школах.

Існує й інша думка. Наприклад, М. Гончаренко зазначає, що найбільша активність і працездатність людини спостерігаються вранці (8-12-а години), потім — деякий спад у середині дня (12-16-а години), знову певний підйом увечері (16—22-а години) і різке зниження вночі (22-8-а години).

З огляду на це шкільний день необхідно починати з таких предметів, котрі спираються переважно на знання й розуміння, потребують обдумування, розумового уявлення. Потім мають йти предмети, що більш звернені до серця дитини, її емоційно-почуттєвої сфери та вимагають постійного повторення (іноземні мови, музика, образотворче мистецтво тощо). Ближче до півдня або після обіду можна проводити заняття, пов'язані з практичною (вольовою) діяльністю,— ручна праця, постановка дослідів із природознавства тощо.

На нашу думку, таке розподілення навчального навантаження є педагогічно доцільним і варте використання в освітній практиці.

Щодо тижневої динаміки, то вона є мінімальною в понеділок, зростає у вівторок й досягає оптимального значення в середу — четвер; знижується у п'ятницю і дещо підвищується в суботу (що пов'язано з емоційним сплеском перед вихідним днем). Отже, протягом тижня найбільш складні предмети (з більшою загальною працеємністю на­вчальної роботи) слід включати в середину тижня, а менш складні — слід планувати на понеділок і п'ятницю (суботу).

Протягом навчального року найбільш важкими для учнів є такі періоди, як останній тиждень грудня та середина лютого. Тому для запобігання стомлення школярів на вказаних етапах навчального року слід змінювати акценти, знижуючи навчальне навантаження та збільшуючи активний відпочинок учнів
Категорія: Творча група-для вчителів | Додав: Ann Заклад:|Автор:Дрябіа Г.М. E W
Переглядів: 4949 | Завантажень: 398 | Рейтинг: 5.0/1

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]