РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО СКЛАДАННЯ РОЗКЛАДУ УРОКІВ
Як правильно
розподілити навантаження навчального матеріалу таким чином, щоб воно не
зашкодило здоров'ю учнів, а, навпаки, сприяло підвищенню їхніх навчальних
досягнень?
Плануючи навчально-виховний процес, учитель обов'я має дотримуватись
санітарно-гігієнічних норм, що спрямовані на захист здоров'я дитини.
Нижче подається витяг з «Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх чальних закладів та
організації навчально-виховного цесу» (ДСанПін 5.5.2.008-01), що містить
гігієнічні вимоги до розкладу уроків.
Гігієнічні вимоги
до розкладу уроків
Сучасними
науковими дослідженнями встановлено, що вища активність розумової діяльності у
дітей шкільного віку падає на інтервал з 10 до 12-ї години. Цей час
характеризує найбільшою ефективністю засвоєння матеріалу при найменших
психофізичних затратах організму.
Тому в
розкладі уроків для молодших школярів предмети, вимагають значного розумового
напруження, повинні проводитись 2—3 уроках, а для учнів середнього і старшого
віку — на 2,3,4 уроках.
Неоднакова
розумова діяльність учнів і в різні дні навчального тижня: її рівень зростає до
середини тижня і залишається низьким на початку (понеділок) і в кінці (п'ятниця) тижня.
Тому
розподіл навчального навантаження протягом тижня повинен
бути таким, щоб найбільший його обсяг припадав на вівторок, середу. На ці дні в
шкільний розклад необхідно вносити предмети, які потребують великого розумового
напруження, або ті, які вимагають значного навантаження, але у більшій
кількості, в інші дні тижня.
Вивчення
нового матеріалу, контрольні роботи найкраще проводити на 2—4 уроках дня
посеред тижня.
Предмети,
які вимагають значних затрат часу для виконння домашніх завдань, не повинні
групуватися в один день у розкладі занять.
При
правильно складеному розкладі уроків найбільша кількість балів за
день за сумою усіх предметів повинна припадати на вівторок і (або) середу.
Для учнів молодшого і середнього
віку розподіляти навчальні навантаження
в тижневому циклі слід таким чином, щоб його найбільша інтенсивність (по сумі балів за день)
припадала на вівторок і середу, в той час як четвер був дещо полегшеним днем.
Розклад
складено неправильно, коли найбільше число балів за день
припадає на перший та останній робочі дні тижня або коли воно однакове
в усі робочі дні.
Зокрема,
Є. Вайнер вважає, що розумова працездатність школярів найбільш низька на
початку дня (1—2-й уроки), а в середині дня (3-4-й уроки) — є оптимальною.
Тому, на його думку, бажано, щоб протягом навчального дня найбільш складні
предмети вивчалися на других—четвертих уроках, а легкі — перших та останніх,
чого не відбувається у школах.
Існує й інша думка. Наприклад, М.
Гончаренко зазначає, що найбільша активність і працездатність людини
спостерігаються вранці (8-12-а години), потім — деякий спад у середині дня
(12-16-а години), знову певний підйом увечері (16—22-а години) і різке зниження
вночі (22-8-а години).
З огляду на це шкільний день
необхідно починати з таких предметів, котрі спираються переважно на знання й
розуміння, потребують обдумування, розумового уявлення. Потім мають йти
предмети, що більш звернені до серця дитини, її емоційно-почуттєвої сфери та вимагають
постійного повторення (іноземні мови, музика, образотворче мистецтво тощо).
Ближче до півдня або після обіду можна проводити заняття, пов'язані з
практичною (вольовою) діяльністю,— ручна праця, постановка дослідів із
природознавства тощо.
На нашу думку, таке розподілення
навчального навантаження є педагогічно доцільним і варте використання в
освітній практиці.
Щодо тижневої динаміки, то вона є
мінімальною в понеділок, зростає у вівторок й досягає оптимального значення в
середу — четвер; знижується у п'ятницю і дещо підвищується в суботу (що
пов'язано з емоційним сплеском перед вихідним днем). Отже, протягом тижня
найбільш складні предмети (з більшою загальною працеємністю навчальної роботи)
слід включати в середину тижня, а менш складні — слід планувати на понеділок і
п'ятницю (суботу).
Протягом навчального року найбільш важкими для учнів є
такі періоди, як останній тиждень грудня та середина лютого. Тому для
запобігання стомлення школярів на вказаних етапах навчального року слід
змінювати акценти, знижуючи навчальне навантаження та збільшуючи активний
відпочинок учнів
|