Субота, 20.04.2024, 10:26,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Курси за вибором » Культура життєвого самовизначення

Розвиток творчої особистості молодшого школяра шляхом впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес
15.02.2015, 10:42
Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання. Тому, вже нині виникла необхідність організації процесу навчання на основі сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
Проблемі використання інформаційно-комунікаційних технологій у освіті присвячені праці Б.С. Гершунского, І.Б. Горбунової, М.І. Жалдака, Н.В. Морзе, С.В. Панюкової, С. Пайперта, І.В. Роберта, О.В. Смірнової, Д.Г. Клементса та інших .
Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів. У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання. При цьому комп'ютер виконує такі функції:
У функції вчителя комп'ютер являє собою: джерело навчальної інформації;
наочний посібник; тренажер; засіб діагностики і контролю.
У функції робочого інструменту: засіб підготовки текстів, їх зберігання; графічний редактор; засіб підготовки виступів; обчислювальна машина великих можливостей.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить, складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу треба дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
Мій досвід роботи з молодшими школярами дозволяє зробити такі висновки:
1. Застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з математики, природознавства, української мови, предметів художньо-естетичного циклу.
2. Оволодіння елементами комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів. При цьому, комп’ютерні ігрові програми сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності, опосередкованої комп’ютером.
3. В процесі сумісної комп’ютерно-ігрової діяльності виникає «кооперуючий ефект». Учні у грі проти комп’ютера допомагають, як правило, несвідомо один одному. Шукають раціональні способи організації сумісних дій, навіть в тому випадку, коли така задача їм не ставиться в явному вигляді.
4. Навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів.
5. Використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі є одним з найсучасніших засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної культури.
Використання ІКТ на уроках мови та читання
Основні професійні інструменти вчителя початкових класів – це дитяча книжка (у тому числі і підручник) і живе усне мовлення, розраховане на сприйняття учнями молодшого шкільного віку. Тому чільне місце у формуванні дитячої особистості посідають уроки рідної мови (російська та українська мови, уроки розвитку мовлення, класне читання, позакласне читання).
Наприклад, програма МS Power Point дає гарну можливість створити інтерактивні таблиці (Додаток 1). Створені мною таблиці з російської мови за підручником "Російська мова" автор Е. Малихіна, є практичним матеріалом до уроків. Ілюстрації, супроводжуючі теоретичний матеріал, концентрують увагу кожного учня, сприяють глибшому засвоєнню знань і умінь. В процесі роботи з електронними таблицями учні в ігровій формі вчаться працювати з опорними схемами, ознайомлюються з новим матеріалом, закріплюють раніше вивчений.
Ще одним прикладом використання прикладного програмного забезпечення для розвитку мовлення учнів є створення дидактичних пам’яток.(Додаток 2) Вони можуть мати наступну форму і зберігатись безпосередньо на комп’ютері у формі файлів, які дитина може відкрити, коли їй це необхідно.
Застосування комп’ютерної техніки робить привабливими і по-справжньому сучасними уроки читання. Важливе місце посідає використання презентацій під час вивчення біографій письменників. (Додаток 3)
Для розвитку мовленнєвої діяльності школярів, як на уроках мови, так і на решті уроків величезне значення мають проблемні ситуації, саме розв’язання і пояснення яких потребує належного словесного оформлення. Я пропоную використовувати презентації МS Power Point для розробки проблемних ситуацій. МS Power Point – це програма, у якій можна створювати різноманітні презентації із почерговою зміною слайдів. На слайдах можна розставляти графіку, звук та ін.(Додаток 4)
Використання ІКТ на уроках математики
Немає потреби і неможливо однаково навчати і навчити всіх дітей, сформувати в кожної дитини одні й ті самі вміння та навички з різних предметів, добитися від дітей одного і того самого рівня розвитку логічного та творчого мислення, однакового сприймання дійсності. Це стосується і навчання математики, методів розв’язування різних задач, побудови й аналізу різноманітних математичних моделей процесів та явищ. Комп’ютерна підтримка цього процесу дає значний педагогічний ефект, полегшуючи, розширюючи і поглиблюючи вивчення і розуміння математики як науки.
Застосування комп’ютера на уроках математики – гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу(наприклад, в першому класі, при вивченні чисел першого десятка (Додаток 5) , підвищити мотивацію навчальної діяльності, організувати самостійну роботу учнів. Можливості використання комп’ютера дають змогу подавати новий матеріал наочно, в формі гри тощо. (Додаток 6)
Робота на уроці математики з наочними посібниками, виконаними на комп'ютері, викликає значне зацікавлення в учнів під час відтворення знань, активізує пізнавальну діяльність, сприяє повноцінному формуванню передбачених програмою умінь. Так використання ІКТ під час усного рахунку створює певну систему повторення раніше вивченого матеріалу, дає учням можливість засвоєння знань на рівні автоматичної навички. Для досягнення правильності і побіжності усних обчислень на протязі всіх чотирьох років навчання на кожному уроці математики виділяю 5 - 10 хвилин для проведення вправ в усних обчисленнях передбачених програмою кожного класу. (Додаток 7)
Таким чином, використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. Отже, ІКТ стають невід’ємною частиною сучасного навчального процесу, який сприяє підвищенню якості навчання.
Категорія: Культура життєвого самовизначення | Додав: skalolazka Заклад:|Автор:Зайцева Н. А. E W
Переглядів: 1615 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]