«Використання творчих вправ, як засобу мотиваційного забезпечення процесу навчання в початковій школі»
Досвід роботи вчителя початкових класів Позігун А.В.
ЗМІСТ
- Вступ....................................................................................... 3
- Ігри, вправи, завдання на уроках.......................................... 6
- Висновки................................................................................. 34
- Література............................................................................... 36
ВСТУП
У концепції загальної середньої освіти вказується на необхідність формування розгорнутої навчальної діяльності (уміння вчитися) шляхом оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оцінними уміннями й навичками у різних видах діяльності. Освітніми результатами цього є повноцінні мовленнєві уміння і навички, здатність до творчого самовираження, особистісно ціннісного ставлення до праці, уміння виконувати нескладні творчі завдання, коли школяр постійно відчуває, що він цікавий як особистість кожному вчителеві та педагогічному колективу в цілому.
Центральним аспектом цього є розвиток творчого мислення школяра, зокрема під час роботи над творчими вправами з мови та мовлення. Така робота задовольняє наступні вимоги:
- реалізує пізнавальну потребу молодшого школяра, що ґрунтується на природних інстинктивних реакціях - «дослідницькій» та «ігровій»; потребу у враженнях, спілкуванні, самореалізації та самоактуалізації;
- втілює єдність змістового, почуттєво-емоційного та операціонального в пізнавальній діяльності;
- відповідає основним критеріям: понятійності, самостійності, гнучкості, ігровій комбінаторності;
- орієнтує не на результат, а на спосіб дій.
Робота над творчими вправами здійснюється поетапно засобами дослідницьких, ігрових творчо-прикладних дій, у ході яких відбувається розвиток та діалектичне поєднання операціонального та образно-процесу у вигляді ділової гри з елементами змагання, театральної дії. В основі ділової гри,- з розподілом ролей, вибором стратегії поведінки, плануванням дій,- лежить продуктивне спілкування вчителя з учнями й останніх між собою. У процесі ж гри для кожного учня характерні певне напруження думки, вольових зусиль, вияв емоцій. Все це допомагає дитині долати труднощі під час розв’язання певного творчого завдання, яке лежить в основі гри, підкріплює мотив досягнення і надихає на подальшу творчість.
Вправа - метод навчання, що припускає багаторазове, свідоме повторення
розумових і практичних дій з метою формування, закріплення й удосконалення необхідних навичок і умінь.
Функція методу вправи полягає у трансформуванні частин знань учня в навички й уміння з метою сформувати в нього готовність до вмілих практичних дій, відтворювальну і творчу активність у різних умовах. Діагностичне значення вправи в тому, що тільки глибоке розуміння дитиною набутих знань забезпечує можливість оволодіння міцними уміннями і навичками.
Навчальний результат вправ виявляється в опануванні системи прийомів, спосіб практичної дії в інтелектуальній сфері.
За О.Біляєвим, сучасна методика розрізняє вправи репродуктивні (відтворення вивченого за зразком), конструктивні (перебудова, заміна одних мовних моделей іншими) і творчі, пов’язані з творчою уявою й розраховані на варіантність та індивідуальність виконання (складання речень, редагування тексту, написання переказу, твору тощо)
Творчі вправи передбачають формування вмінь переносити набуті навички в змінені умови, застосувати їх у нестандартних обставинах, в уявних, умовно-реальних і природних ситуаціях.
Всім відомо, що саме процеси читання та вивчення мови – надзвичайно важкі для дітей, потребують від них значних розумових зусиль. А використання творчих вправ дають можливість навчатись у більш легкій, невимушеній формі, потребують від учнів пошуку нових знань і способів дій, розвивають інтерес до мови, як навчального предмета. Вони сприяють розвитку спостережливості, вчать порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати. Використання таких видів роботи на будь-якому етапі уроку – це вправляння у самостійному розвитку мислення, кмітливості, спостережливості, уяви учнів.
Розвивальні творчі вправи мають велике значення для розвитку мови і мислення учнів; активізують, поширюють їх словниковий запас; привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словами та реченнями; поліпшують фонематичний слух дітей; розвивають правописну зіркість, прищеплюють інтерес і любов до мови.
Основною характеристикою традиційної системи освіти, яка спрямована здебільшого на запам’ятовування програмового матеріалу і відтворення його є конкретно-практичні знання викладені в ігровій формі.
У північних народів є простий і мудрий афоризм: «Якщо подарувати людині одну рибину, вона буде ситою один день. Якщо подарувати дві – буде ситою два дні. А якщо навчити ловити рибу – буде ситою все життя». Так і в навчанні: скільки б у школяра не було предметних знань і умінь, старанності, сумлінності – їх все одно буде замало для подальшого успішного навчання і розвитку.
Відповідно до національної програми «Освіта» передбачено використання світового досвіду для створення системи освіти, яка б відповідала стандартам ХХІ сторіччя. До таких наукових розробок належить програма розвитку творчості особистості, що є праобразом принципово нової системи освіти. Його основна мета – розвиток здібностей дитини на відміну від «навчання», де відбувається механічне засвоєння знань. Якщо учень залишається звичайним виконавцем і йому не вдається відчути задоволення від творчості, то сформувати стійкі пізнавальні інтереси неможливо.
Проблема над якою я працюю: «Використання творчих вправ, як засобу мотиваційного забезпечення процесу навчання в початковій школі».
Основні свої завдання вбачаю у:
- розвитку творчих здібностей школярів;
- особистісно-орієнтоване навчання;
- створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини;
- розвиток учнів через гру;
- урізноманітнення форм і методів навчання.
У своїй роботі впроваджую ігрові форми навчання, поєдную групові та індивідуальні форми роботи, диференційований підхід до навчання, застосовую елементи інноваційних, комп’ютерних технологій.
Актуальність досвіду зумовлена: зміною ціннісних орієнтирів учнів, що сприяють їх духовному розвитку; необхідністю формування стійких пізнавальних інтересів.
Педагогічна діяльність учителя сприяє якісній реалізації положень Національної доктрини розвитку освіти України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».
Вже з 1 класу на уроках навчання грамоти доцільно використовувати творчі вправи.
Докладніше читайте, викачавши з сервера.
|