П`ятниця, 29.03.2024, 18:58,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Ділимося досвідом » Ділимося досвідом

Використання творчих вправ, як засобу мотиваційного забезпечення процесу навчання в початковій школі
[ Викачати з сервера (1.22 Mb) ] 25.03.2014, 22:22

«Використання творчих вправ, як засобу мотиваційного забезпечення процесу навчання в початковій школі»

Досвід роботи вчителя початкових класів Позігун А.В.

 

ЗМІСТ

  1. Вступ....................................................................................... 3
  2. Ігри, вправи, завдання на уроках.......................................... 6
  3. Висновки................................................................................. 34
  4. Література............................................................................... 36

ВСТУП

У концепції загальної середньої освіти вказується на необхідність формування розгорнутої навчальної діяльності (уміння вчитися) шляхом оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оцінними уміннями й навичками у різних видах діяльності. Освітніми результатами цього є повноцінні мовленнєві уміння і навички, здатність до творчого самовираження, особистісно ціннісного ставлення до праці, уміння виконувати нескладні творчі завдання, коли школяр постійно відчуває, що він цікавий як особистість кожному вчителеві та педагогічному колективу в цілому.

         Центральним аспектом цього є розвиток творчого мислення школяра, зокрема під час роботи над творчими вправами з мови та мовлення. Така робота задовольняє наступні вимоги:

  • реалізує пізнавальну потребу молодшого школяра, що ґрунтується на природних інстинктивних реакціях - «дослідницькій» та «ігровій»; потребу у враженнях, спілкуванні, самореалізації та самоактуалізації;
  • втілює єдність змістового, почуттєво-емоційного та операціонального в пізнавальній діяльності;
  • відповідає основним критеріям: понятійності, самостійності, гнучкості, ігровій комбінаторності;
  • орієнтує не на результат, а на спосіб дій.

         Робота над творчими вправами здійснюється поетапно засобами дослідницьких, ігрових творчо-прикладних дій, у ході яких відбувається розвиток та діалектичне поєднання операціонального та образно-процесу у вигляді ділової гри з елементами змагання, театральної дії. В основі ділової гри,- з розподілом ролей, вибором стратегії поведінки, плануванням дій,- лежить продуктивне спілкування вчителя з учнями й останніх між собою. У процесі ж гри для кожного учня характерні певне напруження думки, вольових зусиль, вияв емоцій. Все це допомагає дитині долати труднощі під час розв’язання певного творчого завдання, яке лежить в основі гри, підкріплює мотив досягнення і надихає на подальшу творчість.

         Вправа - метод навчання, що припускає багаторазове, свідоме повторення

розумових і практичних дій з метою формування, закріплення й удосконалення необхідних навичок і умінь.

         Функція методу вправи полягає у трансформуванні частин знань учня в навички й уміння з метою сформувати в нього готовність до вмілих практичних дій, відтворювальну і творчу активність у різних умовах. Діагностичне значення вправи в тому, що тільки глибоке розуміння дитиною набутих знань забезпечує можливість оволодіння міцними уміннями і навичками.

         Навчальний результат вправ виявляється в опануванні системи прийомів, спосіб практичної дії в інтелектуальній сфері.

         За О.Біляєвим, сучасна методика розрізняє вправи репродуктивні (відтворення вивченого за зразком), конструктивні (перебудова, заміна одних мовних моделей іншими) і творчі, пов’язані з творчою уявою й розраховані на варіантність та індивідуальність виконання (складання речень, редагування тексту, написання переказу, твору тощо)

         Творчі вправи передбачають формування вмінь переносити набуті навички в змінені умови, застосувати їх у нестандартних обставинах, в уявних, умовно-реальних і природних ситуаціях.

         Всім відомо, що саме процеси читання та вивчення мови – надзвичайно важкі для дітей, потребують від них значних розумових зусиль. А використання творчих вправ дають можливість навчатись у більш легкій, невимушеній формі, потребують від учнів пошуку нових знань і способів дій, розвивають інтерес до мови, як навчального предмета. Вони сприяють розвитку спостережливості, вчать порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнювати. Використання таких видів роботи на будь-якому етапі уроку – це вправляння у самостійному розвитку мислення, кмітливості, спостережливості, уяви учнів.

         Розвивальні творчі вправи мають велике значення для розвитку мови і мислення учнів; активізують, поширюють їх словниковий запас; привчають проводити аналітико-синтетичну роботу над словами та реченнями; поліпшують фонематичний слух дітей; розвивають правописну зіркість, прищеплюють інтерес і любов до мови.

         Основною характеристикою традиційної системи освіти, яка спрямована здебільшого на запам’ятовування програмового матеріалу і відтворення його є конкретно-практичні знання викладені в ігровій формі.

         У північних народів є простий і мудрий афоризм: «Якщо подарувати людині одну рибину, вона буде ситою один день. Якщо подарувати дві – буде ситою два дні. А якщо навчити ловити рибу – буде ситою все життя». Так і в навчанні: скільки б у школяра не було предметних знань і умінь, старанності, сумлінності – їх все одно буде замало для подальшого успішного навчання і розвитку.

         Відповідно до національної програми «Освіта» передбачено використання світового досвіду для створення системи освіти, яка б відповідала стандартам ХХІ сторіччя. До таких наукових розробок належить програма розвитку творчості особистості, що є праобразом принципово нової системи освіти. Його основна мета – розвиток здібностей дитини на відміну від «навчання», де відбувається механічне засвоєння знань. Якщо учень залишається звичайним виконавцем і йому не вдається відчути задоволення від творчості, то сформувати стійкі пізнавальні інтереси неможливо.

Проблема над якою я працюю: «Використання творчих вправ, як засобу мотиваційного забезпечення процесу навчання в початковій школі».

Основні свої завдання вбачаю у:

  • розвитку творчих здібностей школярів;
  • особистісно-орієнтоване навчання;
  • створення сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу дитини;
  • розвиток учнів через гру;
  • урізноманітнення форм і методів навчання.

У своїй роботі впроваджую ігрові форми навчання, поєдную групові та індивідуальні форми роботи, диференційований підхід до навчання, застосовую елементи інноваційних, комп’ютерних технологій.
Актуальність досвіду зумовлена: зміною ціннісних орієнтирів учнів, що сприяють їх духовному розвитку; необхідністю формування стійких пізнавальних інтересів.

Педагогічна діяльність учителя сприяє якісній реалізації положень Національної доктрини розвитку освіти України, Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».

Вже з 1 класу на уроках навчання грамоти доцільно використовувати творчі вправи.


Докладніше читайте, викачавши з сервера.

Категорія: Ділимося досвідом | Додав: Ann Заклад:|Автор:Позігун А.В. E W
Переглядів: 2783 | Завантажень: 339 | Рейтинг: 0.0/0

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]