| Методика дослідження ціннісних ставлень особистості   а) культура мови б) глибина знань в) самоосвіта г) інтерес до навчання д) кмітливість 
 Я – по відношенню до себе: а) вмію організувати свій час б) виявляю самостійність у прийнятті рішень в) дотримуюсь здорового способу життя г) усвідомлюю наслідки своїх вчинків д) контролюю свої емоції 
 Я – по відношенню до близького оточення: а) дотримуюсь правил внутрішньошкільного розпорядку б) дотримуюсь норм і правил етичного спілкування в) виявляю терпимість до інших г) здатний до співчуття д) спілкуюся охоче, не зважаючи на обставини 
 Я – по відношенню до праці: а) виявляю організованість б) самообслуговування в) працелюбність г) підприємницькі навички д) участь в трудових суспільно корисних справах 
  Я – по відношенню до світу прекрасного: а) охайність б) естетика повсякденного життя в) відвідування культурно-просвітницьких центрів г) бачення прекрасного у житті д) знання етикету 
 Я – по відношенню до природи: а) бережливе ставлення до пам’ятків природи б) прагнення берегти природу повсякденно в) догляд за насадженнями г) відновлення природних об’єктів д) участь в екологічних операціях 
 Самопокладання відповідальності: а) відповідальне ставлення до виконання громадських доручень б) моральна та правова відповідальність в) самоконтроль г) самооцінка д) відповідальність в межах колективу  Учням пропонується оцінити вияв кожної ознаки: 3 бали – ознака проявляється сильно та часто; 2 бали – прояви та не прояви однакові; 1 бал – не виявляється. Підрахувавши всі бали по кожному показнику та розділивши на кількість показників, підліток та вчитель можуть встановити рівень прояву тієї чи іншої компетентності за критеріями: 
 в межі 2,5-3 – високий,в межі 2-2,5 – достатній,в межі 1,5-2 -  середній,в межі 1-1,5 – низький.           |