Мета: визначити ступінь соціалізації учня та його моральної вихованості.
Вік учнів: від 14 років.
Обладнання: роздруковані бланки тесту та контрольні аркуші відповідей, ручки або олівці.
Інструкція: учню пропонується прочитати двадцять суджень і оцінити ступінь своєї згоди або незгоди за наступною шкалою:
4 – завжди;
3 – майже завжди;
2 – іноді;
0 – ніколи.
Контрольний аркуш відповідей
1
|
5
|
9
|
13
|
17
|
2
|
6
|
10
|
14
|
18
|
3
|
7
|
11
|
15
|
19
|
4
|
8
|
12
|
16
|
20
|
- Я намагаюся у всьому слухати вчителів і батьків.
- Вважаю, що завжди треба відрізнятися чимось від інших людей.
- За що б я не узявся, мені все по плечу.
- Я вмію прощати людей.
- Я прагну чинити так само, як і мої друзі.
- У будь-якій справі мені хочеться бути попереду моїх однолітків.
- Я стаю дуже впертим, якщо впевнений у своїй правоті.
- Творити добро – це головне гасло мого життя.
- Я намагаюся чинити так щоб мене за це відзначили.
- У спілкуванні з однолітками я завжди відстоюю свою думку.
- Якщо я щось задумав, то обов’язково це виконаю.
- Мені подобається допомагати іншим людям.
- Мені хочеться, щоб зі мною дружили всі оточуючі.
- Якщо мені хтось не подобається, я з ним спілкуватися не буду.
- Я прагну завжди перемагати й вигравати.
- Я завжди переживаю неприємності інших людей, як свої власні.
- Я уникаю сварок із друзями.
- Я намагаюся доводити свою правоту, навіть якщо з моєю думкою не згодні оточуючі.
- Якщо я за щось беруся, то завжди доводжу справу до кінця.
- Я завжди на захисті тих, кого кривдять.
Обробка отриманих результатів.
Кожний рядок контрольного аркуша характеризує один із напрямків соціального розвитку особистості учня. При обробці даних підраховується сума відповідей у кожному рядку, розділена на 5.
- Оцінка соціальної адаптованості учня виходить від суми оцінок першого рядка (й розподілу отриманої суми на 5)
- Оцінка автономності учня виходить від суми оцінок другого рядка.
- Оцінка соціальної активності учня визначається аналогічною операцією із третім рядком.
- Оцінка моральності учня визначається аналогічною операцією із четвертим рядком.
Якщо одержуваний коефіцієнт більше 3, то можна констатувати високий ступінь соціалізації підлітка.
Якщо одержуваний коефіцієнт більше 2, але менше 3, то можна констатувати середній ступінь розвитку соціальних якостей.
Якщо одержуваний коефіцієнт менше 2, то можна констатувати низький ступінь розвитку соціальних якостей.
Отримані результати мають бути уважно й неквапливо осмислені, узагальнені, розставлені акценти. І вже на цій основі вчитель має планувати подальшу навчально-виховну роботу з конкретним учнем, враховуючи виявлені показники.
|