Понеділок, 24.07.2017, 07:33,

Сайт РМО вчителів початкових класів Саксаганського району м. Кривого Рогу
Особистий кабінет
Пропонуємо...
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Нас відвідали

Презентації

Головна » Кабінет вчителя » Ділимося досвідом » Ділимося досвідом

ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ СИСТЕМА РОБОТИ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
[ Викачати з сервера (52.2Kb) ] 17.03.2014, 01:26

Посібник містить методичні рекомендації щодо
системи роботи класного керівника щодо збереження здоров’я молодших школярів та різноманітні форми та методи виховання учня відповідального за своє здоров’я.
Для вчителів початкової школи, батьків.

 

ВСТУП

Без здоров’я і мудрість незавидна, і мистецтво бліде, і сила в’яне, і багатство без користі, і слово без сили.
Герофіл


Здоров’я дітей – одне з основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства. Для України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров’я дітей. Турботу викликає погіршення фізичного стану підростаючого покоління.
Колись метою школи було навчити якомога більше людей читати та писати. Зараз це рівень початкової школи. А загальні цілі – зовсім інші. У школі викладається безліч предметів, але інформаційний простір сьогодні майже безмежний (телебачення, радіо, Інтернет), тому вчитель перестає бути єдиним джерелом знань. А метою сучасної школи є підготовка дітей до життя. Кожен учень має отримати під час навчання знання, що знадобляться йому в майбутньому житті. Здійснення означеної мети можливе за умови запровадження технологій здоров’язберігаючої педагогіки.

Сьогодення ставить низку вимог до особистих якостей людини, здатної успішно функціонувати в сучасних умовах. Серед них – міцне здоров’я, вміння творчо мислити і діяти, приймати рішення в нестандартних ситуаціях. «Духовне життя дитини, за твердженням В.О.Сухомлинського, - її інтелектуальний розвиток, мислення, пам'ять, увага, почуття, воля – великою мірою залежить від гри її фізичних сил. Слаба, квола, нездорова, схильна до хвороб дитина на уроці швидко втомлюється, згасають її очі, стають млявими рухи». З цього приводу В.О.Сухомлинський зазначав, що турбота про здоров’я – це найголовніша праця. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, розумовий розвиток, світогляд, міцність знань, віра в свої сили.
Але ми розуміємо, що примусити дитину вести здоровий спосіб життя просто неможливо, однак прищеплювати, виховувати культуру здоров’я (фізичного, психічного, духовного і соціального) просто необхідно.
На жаль, статистика стану здоров’я школярів сьогодні є невтішною. За даними Міністерства охорони здоров’я України більшість дітей мають відхилення в загальному стані здоров’я.
Молодший шкільний вік – важливий період у житті дитини, коли закладається фундамент її подальшого розвитку, активно розвиваються інтереси і звички, формується характер.
У контексті зміцнення здоров’я чільне місце займають здоров’язберігаючі освітні технології, до яких належать всі педагогічні технології, які не шкодять здоров’ю і виховують культуру здоров’я.
У Законі України «Про загальну середню освіту» в ст. 5 зазначено, що завданнями загальної середньої освіти є: виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров'я учнів (вихованців).
Одним із головних завдань сучасної школи є створення оптимальних умов для розуміння дітьми переваг здорового способу життя.
Завдання вчителя – навчити дитину робити вибір, що не зашкодить життю та здоров’ю.
«Здоров’я бережу, сам собі допоможу» - говорить дитина. «Хочеш бути здоровим – будь!» - посміхнувся у відповідь вчитель. Діяльність вчителя початкових класів зі збереження та зміцнення здоров’я учнів є повноцінною й ефективною, якщо в єдиній системі реалізовано здоров’язбережувальні технології. Актуальними є профілактично - захисні, стимулюючі, інформаційно-навчальні методи виховання. Крім проведення уроків фізичної культури та основ здоров’я ( додаток 1), обов’язкові фізкультурно-оздоровчі заходи, зокрема: психогімнастичні вправи (додаток 2),фізкультурні хвилинки (додаток 3), пальчикова гімнастика ( додаток 4), виховні години (додаток 5).
Здоров’я починається з сім’ї - такого висновку дійшла Всесвітня Організація охорони здоров’я (ВООЗ) на основі численних досліджень. Саме сім’я відіграє вирішальну роль в опануванні знань з основ здорового способу життя та переходу їх у стійкі переконання, вироблення навичок і вмінь, Мета роботи з батьками - забезпечити поетапне набуття батьками знань про основні правила здоров’язберігаючих відносин в сім’ї з урахуванням рівня готовності батьків до виховання здоров’язберігаючої культури у відносинах з дитиною.
Тому, на перших батьківських зборах у першому класі пропонується батькам скласти «Заповіти щодо здорового способу життя» для дітей, батьків.
Заповіт здорового способу життя для батьків:
- організація дома спортивного куточку;
- вітамінізація дітей;
- зарядка ( виконувати разом з дитиною);
- загартування;
- дотримання режиму дня;
- дотримання санітарно - гігієничних норм в приміщенні;
- профілактика тютюнопаління, наркоманії;
- забезпечення участі дітей в спортивних заходах, спортивних секціях;
- забезпечити дітей збалансованих харчуванням.
Заповіт здорового способу життя для учнів:
- рано лягати і рано вставати - горя і хворі не будеш знати;
- прожени залишки сну, ковдру в сторону, вам зарядка треба – допомагає здорово;
- діти повинні засвоїти, а також їх батьки, що гарячий сніданок, обід, полудень - просто залюбки;
- чистота – залог здоров’я – всі знають на відмінно,неохайність не тільки не гарна, але й шкідливо.
- щоб вночі гарно спати, треба звечора гуляти.
А також батьки залюбки складають заповіт здорового способу для вчителя.

Заповіт здорового способу життя для вчителя:
- своїм прикладом прививати дітям елементи гігієнічних навичок (культура харчування, миття рук та інші);
- володіти запасом знань, умінь, навичок в області здоров’язберігаючих технологій;
- володіти навичками саморегуляції, самоорганізації.
Тільки взаємозв’язок вчителя та батьків, позитивний особистий приклад та вплив вчителя та батьків на учнів дасть змогу виховати школяра відповідального за своє здоров’я. І школа має всіляко сприяти, аби дитина ставала сильнішою, міцнішою, витривалішою. Тому на батьківських зборах необхідно проводити роботу з батьками щодо попередження та профілактики поміж молодших школярів наркоманії, тютюнопаління (додаток 6), шкідливих звичок, дорожньо-транспортного травматизму .
Роботу вчителя початкових класів слід організувати так, щоб прищепити кожному учневі інтерес і прагнення до самостійних систематичних занять фізичною культурою та спортом (додаток 7), формування позитивної мотивації
на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів, батьків.


ДОДАТОК 1.

Урок: основи здоров’я
Тема: «Мандрівка у королівство Здоров'я»
Мета: формувати та закріплювати раніше набуті знання дітей про значення здоров'я, необхідності вести здоровий спосіб життя. Прищеплювати гігієнічні навички. Знайомити з народними традиціями збереження власного здоров'я.
Розвивати бажання дітей бути здоровими, розуміння того,що здорові діти - це щасливе майбутнє усієї країни.Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров'я, повагу та шанобливе ставлення до здоров’я оточуючих.
Обладнання:мультимедійна презентація, предмети особистої гігієни, кошик з фруктами.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Доброго дня, шановна громадо!
В новім навчальнім році
Я бачити вас дуже рада.
Всі засмаглі і рум'яні,
Відпочили всі за літо.
Головне, що всі здорові:
І батьки і наші діти.
То ж запрошую всіх вас
На перший урок у 2 клас!
Мої малята – народ завзятий.
Дуже люблять мандрувати.
Щоб від традиції не відступати –
Будем з вами подорожувати.
Наша подорож незвичайна:
Вона казкова і повчальна.
Королівство здоров'я нас чекає,
То ж негайно вирушаєм!
ІІ. Знайомство з маршрутом мандрівки.
Вчитель: щоб не заблукати ми маємо точно знати маршрут нашої мандрівки. А в цьому нам допоможе казкова мапа.
(демонстрація мапи – мультимедійна презентація)
1. Дорога мудрості.
2. Ріка шкідливих звичок.
3. Міст корисних звичок.
4. Ліс лікарських рослин.
5. Гора зубних каменів.
6. Палац здоров’я.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка навичок читання.
-Ми виходимо на дорогу. Вздовж цієї дороги стоять дорожні знаки. Але вони не схожі на ті, що розташовані обабіч наших доріг. І лише ті діти, які влітку читали книжечки зможуть їх розшифрувати. На наших знаках записані народні прислів’я про здоров’я. Наш народ споконвіку дбав про своє здоров'я, а тому протягом багатьох років з уст в уста передавалися ці слова народної мудрості.
1. Здоров'я – найбільший скарб в житті.
2. Бережи здоров'я, поки молодий.
3. Здоров'я мати – вік біди не знати.
4. Хто праці не боїться – того хвороба сторониться.
5. Немає щастя без здоров'я.
6. У здоровому тілі – здорова душа.
7. Як немає сили, то й світ не милий.
8. Здоров'я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
9. Довго спати – здоров'я не мати.
10. Ненажера риє собі яму власними зубами.
11. Хто горілку любить – той сам себе губить.
Виходить мудрець:
Бачу ви добре вмієте читати і розшифрували всі дорожні знаки. А я хочу вам дати таку пораду:
Щоб здоров'я добре мати,
Слід про нього змалку дбати.
Кожен ранок умиватись,
І зарядкою займатись.
У дворі щодня гуляти,
Повноцінно їсти й спати.
Добре мити всі продукти,
Досхочу вживати фрукти.
За зубами доглядати,
Дірочки в них пломбувати.
Будете це все робити
Перестанете хворіти.
Вам далі вирушать пора.
Щасливої дороги, дітвора!
ІV. Ріка шкідливих звичок.
(виходить болотна Кікімора зі своїми слугами)

1 слуга:
Шкідливі звички ніби тінь
Все ходять за тобою.
І так чекають на ту мить,
Щоб потягнуть з собою.
2 слуга:
Наркотики, цигарки і спиртне –
Це просто жах.
Хто подружиться із ними,
Тому буде крах.
Кікімора:
Від світанку й до зорі
Радять дітям лікарі.
Алкоголю не вживати,
Цигарок до рук не брати.
І не їсти блекоти.
Я ж кікімора болотна
З цим усім зовсім не згодна.
Дам поради залюбки
Все робити навпаки.
Це ж і весело й цікаво.
І для діток є забава.
Як дитина занедужа,
Це чудово дуже – дуже.
Бо не треба в школу йти
Можна в ліжечко лягти.
День і ніч у нім лежати
І тихесенько вмирати…
Вчитель:
Бачу, діти, час вже втрутитись мені,
Бо уже не сила слухати
Ці слова страшні.
Все, що чули ви, малята,
Не потрібно пам'ятати.
Раджу, діти, залюбки ви робіть все навпаки.
Завжди слухайте батьків, вчителів і лікарів.
Треба правильно вам жити
І себе завжди любити.
Бо найбільший скарб у світі –
Це здоров'я ваше, діти.
Поки ви ще невеличкі
Виробляйте добрі звички.
Щоб здоров'я зберегти
І щасливими рости.
V. Міст корисних звичок.
Вчитель:
Дивіться, діти, що накоїла ця зла Кікімора. Вона поламала місток. Доведеться ремонтувати. Якщо ми правильно складемо дошки на містку, то дізнаємось які корисні звички нам стануть у пригоді і зможемо перейти на протилежний берег.
Звички:
- Загартовування.
- Спортивні ігри.
- Наркотики.
- Прогулянки на свіжому повітрі.
- Куріння.
- Рухливі ігри.
- Дотримування режиму дня.
- Алкоголь.
- Купання.
- Чищення зубів.
VІ. Ліс народної медицини.
Хатинка народної цілительки.
Народна цілителька:
Здоровенькі були, малята.
Прошу в гості завітати.
Я відкрию вам секрети
Лісової цілющої аптеки.
Щоб ви здоровими були
І по 100 років всі жили.
Зелена аптека, зелена аптека.
Від тебе й від мене вона недалеко.
Зелена аптека лежить навкруги
Зелені ліси і зелені луги.
Зелена аптека – це трави і квіти,
Що в кошик збирають дорослі і діти.
(демонструє лікарські рослини).
М'ята – вітамінами багата.
Звіробій – всім хворобам дає бій.
Конюшина – від кашлю дитині.
Чистотіл і чорниці, нагідки і суниці
Всіх вони лікують, здоров’я дарують.
VІІ. Хвилинка відпочинку.
Вчитель:
Вже стомилися ми трішки,
Розімнемо наші ніжки.
Потанцюємо під музику казкову,
А тоді в дорогу вирушимо знову.
( фізкультхвилинка з казковими героями)
VІІІ. Гора зубних каменів.
- перед нами, дітвора,
Зубних каменів гора.
Але це не так вже й страшно,
Бо живе тут особа вельми прекрасна.
У печері вона проживає
Зубною феєю її всі називають.
Поради зубної феї:
1. Дітям молодшого шкільного віку слід підбирати зубну щітку з м'якою щетиною.
2. Зуби потрібно чистити вранці і перед сном….
ІX. Палац королеви здоров'я.
Вчитель:
Нас зустрічає королівська варта.
До їх слів прислухатися варто.
Здоров'я – основа всього на світі.
Здоровими бути бажають всі діти.
Для цього потрібно щоденно вмиватись,
Робити зарядку і зручно вдягатись.
Себе гартувати водою і сонцем.
І солодко спати з відкритим віконцем.
Поводитись добре, усіх шанувати.
Не плакати і не капризувати.
З хорошими словами подружіть,
Веселими та добрими живіть.
Здоров'я бережіть поки малі,
І мудрими ідіть по цій землі.
Хай кожен з вас запам’ятає,
Що без здоров'я щастя не буває.
А є здоров'я, буде все як треба.
Сміятиметься сонечко із неба.
А вам весь світ постелиться під ноги,
Щоб ви пройшли усі дороги.
Здорові діти – нація здорова.
Багата Україна і чудово.
То ж,діти, ви здоровими ростіть
В майбутнє добрими ідіть!
Вчитель:
Ми потрапляємо до головної зали
Нас радо королева зустрічає.
А поруч з нею пажі вірні та фрейліни:
Смачні й корисні вітаміни.
Вітамін А:
Всі вітаміни смачненькі,
І солодкі і кисленькі.
Їжте, діти, їх охоче
Кожен хто коли захоче.
Вітамін В:
Щоб були ви здоровенькі,
І красиві й рум’яненькі.
Щоб росли міцними й дужими
До хвороб були байдужими.
Вітамін С:
В фруктах, ягодах, дитино,
Причаїлись вітаміни.
У малині, у суниці.
У смородині й чорниці.
Вітамін Д:
Їжте на здоров’ячко суниці,
Оту малину і чорниці.
Груші, яблука, порічки.
Щоб рум’яні були щічки.
(вітаміни виносять великий кошик з фруктами).
Королева:
Я бажаю вам, малята,
Буть здоровими завжди.
Зуби чистити, вмиватись,
Щоб уникнути біди.
Фізкультурою займайтесь,
На повітрі більше грайтесь.
Загартовуйтесь, купайтесь.
Не сумуйте, посміхайтесь.
Назавжди запам'ятайте:
Більше немає скарбу, як здоров'я ваше.
На радість всім – і тату й мамі
Ростіть усі здорові й гарні.
Бо здоров'я дитини – то багатство родини.
А здоров'я народу – то багатство країни.
(Усім присутнім роздають фрукти).

ДОДАТОК 2.

ПСИХОГІМНАСТИЧНІ ВПРАВИ

ВПРАВИ НА ЗОСЕРЕДЖЕННЯ

Віршик до початку уроку

Зошит свій я відкриваю
Та під нахилом кладу.
І від вас не потаю –
Ручку рівно я тримаю.
Сяду рівно, не зігнусь,
За роботу враз візьмусь.

Настанова на самостійну роботу

Самостійно я працюю,
Помилок не буде, факт!
Я уважно помудрую,
щоб вийшов добрий результат.

Віршик для зосередження уваги на уроці

Люблю я свій розум,
Увагу та пам'ять.
Працює мій мозок
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно,
І вчителя слово
Здійсню я практично.

ВПРАВИ ДЛЯ ЗНЯТТЯ СТРЕСУ
(за А.Сиротюком)

Ці вправи доцільно виконувати під спокійну музику

Вуха
М’яко розправити й розтягнути руками краєчки вух угору-назовні від верхньої частини до мочки п’ять разів. Промасажувати ділянку за вухом униз до ключиці – п’ять разів.

Медуза
Сидячи на стільці, робити плавні рухи руками, наслідуючи медузу, що плаває у воді.

Постукування
Зробити масаж у ділянці вилочкової залози у формі легкого постукування 10-20 разів коловими рухами зліва направо.

ДОДАТОК 3.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ ДЛЯ ОЧЕЙ

Під час проведення фізкультхвилинок доцільно також здійснювати кінезіологічну профілактику деяких соматичних захворювань в учнів.
Для цього з метою активізації роботи м’язів ока, розвитку слуху, регуляції дихання, зняття стресу під час виконання контрольних робіт можна використовувати слідуючі вправи.

«Стрілянина»
Водити очима праворуч, ліворуч, униз (6 разів)

«Малювання»
Намалювати очима 6 кіл за годинниковою стрілкою і проти.

«Письмо»
Написати очима своє прізвище, ім’я; цифри від 1 до 9; пружинки; геометричні фігури.

«Пугач»
На рахунок 1-4 закрити очі, а на рахунок 5-6 широко розкрити їх і подивитись в далину (4-5 разів)

«Піджмурки»
На дошці поставити маленькі іграшки або кольорові фішки. Діти заплющують очі на рахунок: один, два, три, чотири. За цей час вчитель змінює розташування предметів на дошці. Розплющивши очі, учні намагаються визначити зміни, що відбулися.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

Імітативні руханки

Сонце спить, небо спить,
Навіть вітер не шумить.
Рано - вранці сонце встало
І проміння всім послало.

Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата,- скоки – скоки!
Десять, дев’ять, вісім, сім!
Час за парти нам усім!

Крильця пташки розправляють,
Їх до сонця підіймають.
Потім можна політати
І комашок поганяти.
На галявину злетілись,
Там зернят вони наїлись.
Потім знову полетіли,
На гніздечко хутко сіли.

На зарядку сонечко піднімає нас,
Піднімаємо руки ми за сигналом «Раз!»
Шелестять навколо листя і трава.
Опускаємо руки за сигналом «Два!»

Раз, два – стоїть ракета,
Три, чотири – це літак.
Раз, два – сплеск в долоні,
Ну, а потім – ось так!
Раз, два, три, чотири –
Руки вище, плечі ширше.
Раз, два, три, чотири –
І на місці походили.

Руки на пояс ставимо всі.
Будемо стрибати, мов горобці.
Скік вперед і скік назад.
Крильця вниз всі опустили
І на місці походили.

Прокидаються квітки,
Розпускають пелюстки.
Вітерець дихнув тихенько,
Пелюстки гойднув легенько.
Сутініє. І квітки
Закривають пелюстки,
Тихо засинають,
Голівками гойдають.



ДОДАТОК 4.

ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

Рух пальців та рук дитини мають особливий розвиваючий вплив.
Вплив мануальних ( ручних ) дій на розвиток мозку людини був відомий ще у ІІ столітті до нашої ери в Китаї. Спеціалісти
стверджували, гра за участю рук та пальців - це співвідношення тіла та мозку, підтримує мозкові системи в найкращому стані.
Японський лікар Намікосі Токудзіро створив методику дії оздоровлення на руки. Він стверджував, що пальці наділені великою кількістю рецепторів, які посилають імпульси до центральної нервової системи. За наявністю акупунктурних зон кисть не уступає вуху і підошві. Західні медики установили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунка, середнього - на кишечник, безіменний - на печінку та нирки, мізинець - на серце.
В Китаї розповсюджені вправи з камінцями або з металевими кульками. В Японії широко використовуються вправи з грецьким горіхами. Талантами нашої народної педагогіки створені ігри «Сорока - білобока», «Коза рогата» та інші. Їх значення до сих пір недостатньо осмислене дорослими.
Роботи В.М.Бехтерева доказали вплив маніпуляції рук на функцію вищої нервової діяльності, розвиток мовлення. Прості рухи рук допомагають зняти напругу не тільки з самих рук, а й з вуст, знімають розумове напруження. Досліди М.М.Кольцовой довели, що кожний палець руки має велике представництво в корі великих на півкуль мозку. Розвиток тонких рухів пальців рук передує появі артикуляції складів. Завдяки розвитку пальців у мозку формується проекція « схеми людського тіла», а мовні реакції знаходяться в прямій залежності від тренування пальців.
Пальчиковою гімнастикою можна займатися на різних уроках. Це зніме напруження м’язів рук, головного мозку та організму в цілому.

ЛІХТАРИКИ

Варіант 1.
Початкове положення: Розташувати долоні перед собою, випрямити їх та розсунути пальці. Стискати та розтискати пальці на двох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами.
Ліхтарики засвітилися!
(випрямити пальці)
Ліхтарики потухли!
(стиснути пальці)
Вправу виконувати декілька разів.
Варіант 2 (ускладнений).
По черзі стискати та розтискати пальці рук на рахунок “раз- два”.
На “раз”: пальці правої руки випрямлені, пальці лівої руки сжаті.
На “два”: пальці лівої руки випрямлені, пальці правої руки зжаті.
Спочатку виконувати вправу повільно, потім прискорювати темп. Вправу спочатку можна виконувати на рахунок, а потім рядками, що промовляються ритмічно, супроводжуючи рухи:

Вже стемніло на дворі,
Засвітились ліхтарі.
Хай ліхтарики горять,
Підуть дітлахи гулять.

КВАСИМО КАПУСТУ

Руками імітуємо відповідні рухи:
- Ми капусту шаткували!
(двічі) – прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз.
- Солі в неї ми поклали!
(двічі) – пальці зібрані “щіпкою”, “солимо капусту”.
- Ми капусту м’яли, дерли!
(двічі) – енергійно стискаємо пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли!
(двічі) – пальці однієї руки зжаті в кулак і здійснюють ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки.

МИЄМО РУКИ

1. “Миємо руки”: ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.
Узяли духмяне мило,
Добре руки з ним помили.
2. “Струшуємо водичку з рук”: пальці стиснути в кулачок, потім з силою випрямити їх, наче струшуючи водичку.
Полетіли від води
Бризки з рук туди-сюди.

3. “Витираємо руки”: енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.
Рушничок я свій беру,
Швидко ручки обітру.

НАПЕЧЕМО МЛИНЦІВ

Варіант 1.
По черзі торкатися поверхні столу тильною стороною кисті руки і долонею.
На сметані, на яйці
Тісто зробим на млинці.
Напече нам мама їх
Гаряченьких та смачних.
Варіант 2.
а) ліва рука торкається столу долонею,
права рука – тильною стороною;
б) змінюємо позиції. Тепер ліва рука торкається столу тильною стороною,
права рука торкається столу долонею.

Вправу можна виконувати на рахунок “раз-два”, або супроводжуючи рухи віршами (див. 1 варіант).

ДЕРЕВА

Вихідна позиція.
Розташувати кисті рук перед собою, долонями до себе. Пальці розведені в сторони та напружені. Після виконання вправи струсити кисті рук.
Вітер залетів у гай.
Ти дерева не гойдай,
(Качати руками з боку у бік)
Дуже гілки не клони,
Щоб не тріснули вони!
(Качати руками униз – уверх,
не згибаючи пальців)

ДОДАТОК 5.

ВИХОВНА ГОДИНА

Тема: Що потрібно знати про грип.
Мета: Розширювати знання учнів про захворювання на грип;
формувати вміння запобігати хворобі та правила поводження з
хворими на грип та ГРВ; заохочувати учнів зміцнювати своє
здоров’я.
Хід бесіди
І. Організаційний момент.
ІІ. Розповідь вчителя.
- Сьогодні ми поговоримо про одну з найпоширеніших інфекційних хвороб – грип. Він легко передається від хворої людини до здорової. На грип хворіють і діти, і дорослі. Збудники грипу передаються повітряно-крапельним шляхом. Хвороба виникає гостро і раптово. Хворого лихоманить. Швидко підвищується температура, з’являються головний біль, кашель, нежить, загальна слабкість організму.
Щоб не захворіти на грип, треба робити профілактичні щеплення щорічно в осінньо-зимовий період. Якщо ж все таки захворіли, слід звернутися до лікаря.
Грип спричиняє ускладнення: бронхіт, запалення легенів, захворювання серця. Тому слід бути дуже обережним, застосовувати всі можливі заходи попередження та поширення грипу. Не забувайте прикривати рот і ніс хустинкою.
Окрім грипу існують такі застудні хвороби – нежить, ГРВ.
Коли людина хворіє, то її організм потребує більше вітамінів, щоб боротися з хворобою. Тому під час хвороби слід їсти овочі та фрукти, пити чай із лимоном, шипшиною, чорною смородиною, малиною.
ІІІ. Виступи учнів.

Грипу, діти, стережіться,
Бо ним легко заразиться.
Від людини до людини
Він летить, немов на крилах.

Щоб на грип не захворіти,
Треба щеплення робити.
Та босоніж бігать влітку
По зеленому лужку.

З теплим сонечком дружити
І в природі все любити.
Кожен день ходить до річки,
Не боятися водички.

З липи чай варити, з медом,
Пити тепле молоко.
Накриватись пухким пледом,
Коли холод за вікном.

Одягатись по сезону,
Коли ви йдете із дому.
І в спеку не пийте ви
Прохолодної води.

Їсти яблучка, порічки,
Щоб були рожеві щічки.
Груші, сливи, огірки,
Моркву, дині, буряки.

Слід гімнастику робити,
З фізкультурою дружити,
Загартовувати тіло.
З грипом воювати сміло.

Пам’ятайте, діти, всюди.
Що від грипу та застуди
Тільки клопіт мають люди,
А от користі ніяк!
ІV. Демонстрування марлевої пов’язки.
Вправляння у правильному користуванні марлевою пов’язкою.
V. Підсумок бесіди.
Діти, ще раз нагадаймо ознаки грипу.
З яких причин може виникати грип?
Що потрібно робити, щоб уникнути хвороби?

ДОДАТОК 6.

БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ

Тема: Шкідливі звички та їх попередження поміж учнів молодшого
шкільного віку.
Мета: Довести до відома батьків причини виникнення шкідливих
звичок; пояснити згубний вплив шкідливих звичок на
дитячий організм; виробити спільно з батьками форми і
методи попередження шкідливих звичок у молодших
школярів; надати батькам рекомендації щодо усунення
недоліків у вихованні дітей.
Хід зборів
І. Організаційна частина
ІІ. Лекція з елементами диспуту
- Розмова про здоров’я школяра буде неповною, якщо не згадати пагубний вплив на нього шкідливих звичок – куріння та вживання алкоголю.
- Куріння – чума ХХ-ХХІ ст. У світі курять приблизно 70% чоловіків і 30% жінок. Статистика повідомляє, що щороку від куріння вмирає 20% населення. Для успішної боротьби з курінням потрібно знати, що спричиняє це зло. По-перше, приклад дорослих, і в першу чергу батьків. По-друге, недостатня активність в боротьбі з палінням усіх оточуючих, адже нині рідко можна побачити, що старші втручаються, коли дитина на вулиці курить. По-третє, недостатня дієвість антинікотинової пропаганди. По-четверте, відносна доступність тютюнових виробів для школярів. По-п’яте, необхідний тісний зв'язок між родиною та школою.

Дискусія
- Куріння бадьорить та підвищує працездатність.(Учені довели, що куріння не позбавляє стресу. Воно призводить до нервозності, викликає бажання запалити наступну сигарету.)
- Куріння допомагає думати.(Швидше навпаки. Куріння заважає кровообігу і збагаченню мозку киснем.)
- Пасивне куріння безпечне.(Ні, воно навіть ще більше небезпечне, ніж звичайне.)

ІІІ. Повідомлення вчителя
В Україні паління заборонено в усіх суспільних і робочих місцях. Також заборонено купувати і продавати тютюнові вироби особам до 18 років.
Вживання алкоголю є недопустимим для дітей. Для 6-річної дитини 2-3 ковтка горілки є смертельною дозою. За статистикою, всі випадки вживання алкоголю дітьми спричиняють батьки. Найчастіше це трапляється в сім’ях, де батьки зловживають спиртними напоями.

ІV. Рекомендації батькам
Якщо вже сталося, що ваша дитина почала курити або вживати алкоголь, - не панікуйте, проявіть терпіння. Ретельно обміркуйте ситуацію, визначте причину і ненав’язливо намагайтеся відволікти дитину від цього, залучаючи її в нову сферу діяльності: спорт чи творче захоплення.
Якомога більше приділяйте увагу своїй дитині, разом проводьте вільний час, демонструйте здоровий спосіб життя.
Ніколи не дорікайте і не нагадуйте дитині про її вчинок, не влаштовуйте публічних скандалів.
Обов’язково потрібно хвалити дитину за будь-які успіхи.
V. Обговорення та ухвалення рішень батьківських зборів.

ДОДАТОК 7.

Спортивне свято

Мета: формування здорового способу життя; виховання свідомого ставлення до занять фізичними вправами; зміцнення здоров’я .

Спортивний зал святково прикрашений, оснащений необхідною для музичного супроводу апаратурою. Лунає музика. Біля мікрофону з’являються ведучі

I – й ведучий. Увага! Увага! Запрошуємо Вас до Країни спорту шлях до якої відкривають міцні, кмітливі, сміливі.
II – й ведучий. Зустрічаємо учасників спортивного свята.
Команди заходять в зал під музику. Ведучий надає їм слово для привітання.

1. «Баскетбол – шоу»

I – й ведучий. Здоровенькі були, любі друзі!
Здоровенькі були!
Правда чудова ця фраза?
Вона нас зближує одразу,
Сьогодні гадаю, якраз, буде вчасно,
Щоб був у нас дійсно чудовий настрій,
Упоравшись з ділом, хіба не варто
Зустрітися з грою, змаганнями, жартом.
II – й ведучий. Запрошуємо на старт 1-го конкурсу «Баскетбол – шоу». Кожна команда отримує по одному м’ячу. По сигналу учасники ведуть м’яч до протилежної лінії, а назад котять по підлозі.

2. «Весела гра»

I – й ведучий. Ось і настав чудовий день,
Повен сонця і пісень
Повен пахощів для друзів
А для сміху і добра
Вигляда весела гра.
II – й ведучий. Оголошуємо наступний конкурс «Весела гра».
I – й ведучий. Члени команди стають парами так, щоб праву ногу одного учасника зручніше було б зв’язати з лівою другого. За сигналом зв’язана пара гравців починає рухатися, робить поворот навколо прапорця і повертається на лінію старту.

3. «Вікторина»

II – й ведучий. Показати хочем нині,
Як колись на Україні
Панували вікторини.
I – й ведучий. Змагаються капітани і кожна правильна відповідь надає змогу зробити один крок до перемоги.
• Який м’яч найважчий?
• Скільки гравців у футбольній команді?
• Скільки білих фігур у шахах?
• В якій грі користуються найлегшим м’ячем?
• Як часто проводять Олімпійські ігри?
• З якого виду спорту змагаються тільки жінки?
• Чому Олімпійські ігри так називаються?
• Що таке фальстарт?
• Який девіз Олімпійських ігор?
• Який Олімпійський прапор?
Вболівальники чи учасники виконують номер художньої самодіяльності.
Голова журі оголошує результати перших трьох конкурсів.

4. «Ми – одна сім’я»

II – й ведучий. Прокидаємося вранці,
Жваво робимо зарядку.
Любим спорт і фізкультуру,
Прагнем завжди до порядку.
I – й ведучий. Всюди друзів ми знаходим
З ними, як одна сім’я
Але нам без друга – спорту
Не прожити ані дня
II – й ведучий. А зараз всім гравцям потрібно вишукуватись у колону, присісти, міцно взяти один одного за талію, пройти навколо гімнастичної лави і повернутись на своє місце. Виграє та команда яка не втратить учасників і швидше виконає завдання конкурсу «Ми – одна сім’я».

5. «Олімпійські кільця»

I – й ведучий. Щоб струнким ти зріс і сильним,
Навчись обруча крутити,
Легко, спритно і красиво
Вправи з ним щодня робити.
II – й ведучий. Ось червоний, жовтий, білий,
Хочеш – синього бери.
Руки вправо, руки вліво –
Разом з нами повтори.
I – й ведучий. От саме зараз ми і перевіримо ваші вміння крутити обруч. Запрошуємо вас на наступний конкурс «Олімпійські кільця».
II – й ведучий. Перший учасник біжить до обруча один раз прокручує навколо своєї талії і повертається, після чого на старт виходить інший учасник.

6. «Біг у мішку»

I – й ведучий. Якщо хочеш бути здоровим – підтягайся.
Якщо хочеш бути здоровим – закаляйся.
Якщо хочеш бути здоровим
Ти частіше посміхайся.
II – й ведучий. Оголошуємо наступний конкурс «Біг у мішку».
I – й ведучий. Команди стають за капітанами в колону по одному. Капітани влізають ногами в мішок, оббігають кеглю і повертаються до своїх гравців, передають мішок другому гравцю.
Вболівальники чи учасники виконують номер художньої самодіяльності.
Голова журі оголошує результати. Команда переможець виконує традиційне коло пошани. Гравці обох команд дякують один одному.

I – й ведучий. Спорт – наша гордість і сила,
Любій країні наш труд,
Щоб завжди доля любила.
В спорті рости, новий люд.
II – й ведучий. Живіть щасливо і багато,
Любов до спорту збережіть,
Хай кожен день вам буде святом.
Життям упевнено ідіть!
I – й ведучий. Любов до спорту передайте
Своїм нащадкам. Кожен день
Щораз із спорту починайте,
Неначе із дзвінких пісень.
II – й ведучий. Нехай, мов факел запалає
Любов до спорту у серцях,
І хай ніколи не згасає…
Зіграє ваш життєвий шлях!

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1.Державна національна програма « Освіта» (Україна ХХІ століття).-К.: Райдуга, 1994.-64с.
2.Закон України « Про загальну середню освіту»// Професійна технічна освіта.-№4.-С.2-11
3.Коцепція 12-річної середньої загальноосвітньої школи.//Освіта,2000.-30 серпня-С.6
4.Мясоїд П.А. Загальна психологія: Навчальний посібник.-К.:Вища школа,2000.-540с.
5.Сухомлинський В.О. Сердце отдаю детям. -Издание второе. -К. :Радянська школа,1972.-244с.
6.Бойченко Т. Валеологія – мистецтво бути здоровим// Здоров’я та фізична культура.-2005.-№2.-С.1-4.
7.Селевко Г.К. Современные образовательные технологии. -М.Народное образование,1998.
8.Фізкульхвилинки у початковій школі./Упор.:Т.В.Решетуха, Т.Б.Ухіна, О.В.Лабащук. – Тернопіль: Мандрівець, 2011.

Категорія: Ділимося досвідом | Додав: alla_18 Заклад:|Автор:Смук Алла Борисівна E W
Переглядів: 3185 | Завантажень: 207 | Рейтинг: 5.0/1

Схожі матеріали

Всього коментарів: 0


Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]